Aloitamme uudenlaisen sodan, lupasi George W. Bush. Tämä on terrorismin vastainen operaatio, sanoi Vladimir Putin. Hyökkäämme Pohjois-Syyriaan nitistääksemme terrorismin, kertoi Recep Tayyip Erdoğan. Mutta mitä terrorismin vastainen sota oikeasti tarkoittaa?
KUVA: Fajar Kurniawan / Unsplash
Fajar Kurniawan / Unsplash
Oona Komonen
Hyökkäys alkoi neljältä iltapäivällä. Raskaat panssariajoneuvot vyöryivät rajan yli, ilmavoimat pudotti useita pommeja kaupunkiin.
Syyrian ja Turkin rajalla sijaitsevasta Ras al-Aninista nouseva sankka savu kätki kaupungin harmaaseen harsoon.
Kurdeilla ei ollut mahdollisuutta puolustautua Turkin joukkoja vastaan. Kymmenet tuhannet pakenivat, jättivät kotinsa. Jo ensimmäisen päivän aikana raportoitiin yli sadasta kuolleesta, ja puolestasadasta siviiliuhrista.
Eikä se päättynyt siihen.
Viisi päivää myöhemmin, 14. lokakuuta 2019, Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan istui pitkän pöydän keskellä.
Tiedotustilaisuudessa paikalla oli toimittajia. Heitä kiinnosti Turkin operaatio.
”On raportoitu, että Syyrian armeija on tehnyt sopimuksen YPG:n kanssa”, sanoi CNN:n toimittaja.
YPG eli Kansansuojeluyksiköt on Syyrian kurdien vuonna 2003 perustetun Kansanvaltaisen liittopuolue PYD:n armeija. Se puolustaa Rojavaa, Syyrian sodassa syntynyttä kurdien itsehallintoaluetta. Rojava koostuu kolmesta alueesta Koillis- ja Pohjois-Syyriassa.
Erdoğan on sanonut useaan kertaan, että Turkki ei koskaan salli kurdivaltion perustamista pohjoiseen Syyriaan.
Kuinka Syyrian armeijan ja YPG:n sopimus vaikuttaa Turkin operaatioon, halusi toimittaja tietää.
”Totta kai liikkuu juoruja”, Erdoğan totesi.
Toinen toimittaja kysyi, miten Turkki suhtautuu siviileihin kohdistuneeseen uhkaan. Ulkomaisten medialähteiden mukaan siviilialueiden lähellä oli tapahtunut pommituksia.
Manipulaatiota, kuittasi Erdogan.
Entä Turkkiin kohdistunut kritiikki? Monet maat niin Arabiliitosta kuin länsimaista ovat paheksuneet Turkin toimia, sanoi kolmas toimittaja.
”Olen puhunut eri valtioiden päämiesten kanssa”, Erdoğan vastasi, ”eivätkä he tiedä totuutta.”
Hän viittasi Naton viidenteen artiklaan. Sen mukaan Naton jäsenvaltioiden velvoite on puolustaa muita jäseniä.
”Ovatko Naton jäsenet meidän puolellamme vai… terroristien?” Erdoğan sanoi.
”Tietenkään he eivät voi vastata tähän. Ja mikä heidän syynsä on, sitä on mahdoton ymmärtää.”
Eivät kurdit ole ongelma, hän jatkoi. Ei Turkki taistele heitä vastaan.
”Meillä on terroristiorganisaatio vastassa. Emme ole sodassa, vaan taistelemme terrorismia vastaan.”
Mitä on terrorismi? Entä sitä vastaan taistelu?
Ne ovat vaikeita kysymyksiä, eikä niille ole yksiselitteistä vastausta.
Ongelmallista on, että terrorismille ei ole yhtä kansainvälisesti sovittua määritelmää. Yleisesti sillä tarkoitetaan toimintaa, joka sisältää kansallisen lain tai kansainvälisen oikeuden vastaisia tekoja, väkivaltaa tai sillä uhkaamista ja levottomuuden tai pelon aiheuttamisen tavoittelua.
Määritelmä on kuitenkin löyhä. Se ei esimerkiksi erota toisistaan kansainvälistä terrorismia ja aseellista hyökkäystä. Ei edes terroria ja vastarintaa.
Terrorismin käsite on kuitenkin osoittautunut joillekin valtioille hyödylliseksi: kun käsite on epämääräinen, sitä voi käyttää eri tavoin, myös omiin poliittisiin tarkoituksiin.
Tämän tietää myös Recep Tayyip Erdoğan, joka on toistuvasti sanonut haluavansa puhdistaa Turkin ”terroristeista”. Sellaisiksi hän on leimannut Syyrian kurdit ja PYD-puolueen, joka on osa separatistijärjestöksi luokiteltua PKK:ta, Kurdistanin työväenpuoluetta. PKK ja Turkki ovat käyneet vuosikausia aseellista konfliktia.
PYD:n toiveen itsehallinnosta taustalla on vuosikaudet jatkunut Syyrian kurdien oikeuksia polkeva politiikka. Se alkoi jo ennen Syyriaa hallitsevan Baath-puolueen aikakautta vuonna 1963. Kurdien tyytymättömyys kohdistuu Damaskoksen hallintoon, nykyisin Syyrian presidentti Bashar al-Assadiin, joka on rajoittanut kurdivähemmistön mahdollisuutta käyttää kieltään ja harjoittaa kulttuuriaan.
Lähi-idässä eri valtioiden alueelle levittäytyneet kurdit eivät ole yhtenäinen joukko, vaikka kaikkien yhteisenä toiveena on itsenäinen kurdivaltio.
Erdoğanin pelko liittyy ennen kaikkea Syyriaan mahdollisesti syntyvään pysyvään ja laillistettuun kurdien itsehallintoalueeseen. Se voisi lisätä Turkin oman 15-miljoonaisen kurdiväestön toiveita kurdien itsehallinnosta myös Turkissa.
Siksi Erdoğanin mielestä Syyrian kurdit pitää häätää Turkin rajalta. Pitää perustaa noin 30 kilometriä leveä ja 500 metriä pitkä ”suojavyöhyke”. Ja sinne voisi asuttaa miljoonat Syyriasta Turkkiin lähteneet pakolaiset.
Lokakuussa 2019 alkaneen operaation Turkki nimesi Rauhanlähteeksi.
Terrorismin vastaisissa toimissa olennaista on se, että terrorismin uhka on todellinen. Haastavampi kysymys kuitenkin on terrorismin määrittely.
Ja erityisesti se, milloin sotilaalliset toimet terrorismia vastaan ovat oikeutettuja.
George W. Bush heräsi tiistaina 11. syyskuuta 2001 ennen aamunkajoa Floridassa Colony Beach and Tennis Resortin hotellisviitissä.
Hän luki Raamattua, ja lähti sen jälkeen hölkkäämään golfkentän ympäri. Oli vielä pimeää.
Hotellille päästyään hän kävi suihkussa, söi aamupalan ja selasi lehdet.
Bush oli Floridassa, koska varhain aamulla Emma E. Bookerin ala-asteella järjestettiin koulu-uudistusta koskeva tilaisuus.
Hän nousi pihalla autosta, käveli koulua kohti. Silloin varakansliapäällikkö Karl Rove sanoi, että on tapahtunut onnettomuus. Lentokone oli törmännyt World Trade Centerin toiseen torniin New Yorkissa.
Outoa, ajatteli Bush. Ohjaimissa on täytynyt olla maailman huonoin pilotti.
Lukuharjoitustunti alkoi aikataulun mukaisesti. Kesken sitä kansliapäällikkö Andrew Card hiipi Bushin taakse.
Bush kumartui kohti Cardia, joka kuiskasi: toinen kone on osunut etelätorniin.
Terrorismin käsite ei ole uusi. Ensimmäisenä terroristiliikkeenä pidetään ”Tikarimiehiä”, juutalaisia, jotka taistelivat maataan miehittäneitä roomalaisia vastaan kaksituhatta vuotta sitten.
”Moderni terrorismi” on uudempi ilmiö. Sen juuret ovat Ranskan suuressa vallankumouksessa vuosina 1789–1799 ja niin sanotuissa anarkistiterroristeissa.
Sen sijaan nykymuotoinen keskustelu terrorismista ajoitetaan Euroopassa 1970-luvun alkuun. Tuolloin uutta ja aseellista terrorismia edustivat Italian musta ja punainen terroristiliike, Irlannin tasavaltalaisarmeija IRA, baskien ETA-järjestö, saksalainen Punainen armeijakunta RAF eli Baader-Meinhof-liike.
Ne toteuttivat väkivaltaisia operaatioita, kuten täsmäiskuja ja räjäytyksiä, tavoitteenaan poliittinen muutos. Esimerkiksi toukokuussa 1972 RAF iski viiteen Saksan maaperällä olevaan Yhdysvaltojen tukikohtaan. Iskuissa kuoli neljä amerikkalaista sotilasta.
Siksi erityisesti 1970-luvulla kasvoi kansainvälisen yhteisön tarve ”toimia terrorismia vastaan”. Samaan aikaan terrorismi nostettiin kansainvälisen diplomatian asialistalle.
Vaikka terrorismi-sanalla on pitkä historia, sanotaan syyskuun 2001 iskujen olleen käännekohta. Silloin alkoi uusi terrorismin, ja erityisesti terrorismin vastaisen sodan, aikakausi. Näin, vaikka Yhdysvaltain presidentti Ronald Reagan oli julistanut jo 1981 ulkopolitiikkansa keskeiseksi teemaksi ”sodan terrorismia vastaan”.
Kun George W. Bush kuuli kolmannesta koneesta, joka oli ohjattu päin puolustusministeriön hallintorakennus Pentagonin länsiseinää, hän vannoi kostoa.
Aiomme saada tekijät selville ja potkia heitä perseelle, hän päätti.
Kun aika olisi otollinen, Yhdysvallat kostaisi. Kyse ei olisi kuitenkaan mistään pienestä täsmäiskusta. Ei, kun Yhdysvallat suorittaisi vastaiskun se oli voimakas, harkittu, tehokas.
Bush ei halunnut heti samana päivänä kertoa yhdysvaltalaisille tekemästään päätöksestä eli siitä, että Yhdysvallat pitäisi kaikkia terroristeja suojelevia maita vastuullisena näiden harjoittamista terroristiteoista.
Ja siitä, että kaikkien valtioiden pitäisi päättää, taistelevatko he terroristeja vastaan vai jakavatko näiden kohtalon.
Samana iltana, kun iskut olivat tapahtuneet, Bush asteli televisiokameroiden eteen.
”Kansalaiset”, hän aloitti. Äänestä välittyi moraalinen suuttumus. ”Elämäntapaamme, peräti vapauttamme vastaan hyökättiin tänään harkittujen ja tappavien iskujen muodossa.”
”Olen antanut maamme tiedustelupalvelulle ja lain edustajille käskyn selvittää kaikin käytettävissä olevin keinoin, ketkä ovat vastuussa iskuista, ja saattaa heidät oikeuden eteen. Emme tule tekemään minkäänlaista eroa teon suorittaneiden ja heitä tukeneiden välillä.”
Yhdysvaltojen pitäisi estää terroristeja iskemästä uudelleen. Toiseksi täytyi tehdä sekä Yhdysvalloille että muulle maailmalle selväksi, että Yhdysvallat on ryhtynyt uudenlaiseen sotaan.
Vladimir Putin toimi nopeasti. Hän oli ensimmäinen valtionpäämies, joka esitti Yhdysvalloille virallisen surunvalittelun 9/11-iskujen johdosta.
Venäjän mielestä tapahtuma johti siihen, että muu maailma liittyi sen rinnalla käymään terrorismin vastaista sotaa.
Tai ainakin näin Venäjä halusi asian ilmaista. Se hyödytti sitä.
Ennen toista Tšetšenian sodan aloittamista vuonna 1999 Venäjällä oli tapahtunut terrori-iskujen sarja, joka vaati yli kolmensadan ihmisen hengen. Iskuista syytettiin tšetšeenejä. Kolmea vuotta aiemmin ensimmäinen Tšetšenian sota oli päättynyt Venäjän tappioon.
Poliittinen terrorismin vastainen retoriikka oli koventunut Venäjällä jo huomattavasti ennen New Yorkin terrori-iskuja. Silti maan poliittinen johto tarvitsi syyn kovemmille toimille. Ennen vuoden 1999 hyökkäystä Tšetšeniaan Kreml julisti Venäjän joutuneen kansainvälisen terrorismin hyökkäyksen kohteeksi.
Toisesta Tšetšenian sodasta tuli paljon väkivaltaisempi kuin ensimmäisestä. Oli suuria pommituksia, salaisia operaatioita, kidutuksia. Toista sotaa ei Venäjä edes kutsunut sodaksi. Se oli kontrterroristskaja operatsija, terrorismin vastainen operaatio.
Retoriikka kuulostaa tutulta. Siinä missä terrorismi esitettiin Venäjällä syyksi hyökätä Tšetšeniaan uudestaan, myös Yhdysvallat perusteli hyökkäystään Afganistaniin terrorismilla.
Ja kun Venäjän ja Georgian välinen konflikti muuttui elokuussa 2008 laajamittaiseksi sodaksi, Venäjän silloinen presidentti Dmitri Medvedev sanoi:
”Venäjän hyökkäys Etelä-Ossetiaan tarkoittaa samaa kuin 9/11 Yhdysvalloille.”
Se oli moraalinen oikeutus. Se oli myös oivallinen retorinen perustelu sodalle ja sen poikkeuksellisille toimille.
Onhan terrorismin käsitettä yritetty käyttää väärin, sanoo vanhempi tutkija Teemu Tammikko Ulkopoliittisesta instituutista.
”Mutta ei se aina mene läpi.”
Esimerkiksi Kiina on hyödyntänyt terrorismin vastaista retoriikkaa tarkoitusperiinsä. Poliittisesti ”epämiellyttäviä” kiinalaisia sekä erityisesti Kiinassa asuvia uiguurikapinallisia on otettu kiinni, kidutettu ja tapettu ”terrorismin vastaisen sodan” nimissä.
Myös Kiina hyötyi 9/11-iskuista. Se esitti tuolloin, että al-Qaida olisi kouluttanut uiguuriaktivisteja Afganistanissa.
”Kiinan syytöksiä uiguureja kohtaan ei kansainvälinen yhteisö ole niellyt”, Tammikko sanoo.
Syy on, että terrorismin käsitteet eroavat esimerkiksi Kiinan ja länsimaiden välillä. Lisäksi Kiinan perusteluja terrorismin uhan kasvusta uiguuriväestön keskuudessa on pidetty kansainvälisessä yhteisössä kyseenalaisina.
Mitä ristiriidoista seuraa? Vaikka Euroopan unionin tasolla on kirjattu, mitä terrorismilla tarkoitetaan, eikä sillä voi ”leimata” poliittisia vastustajia, tilanne on kansainvälisen yhteistyön kannalta vaikea.
EU:n terrorismin torjuntaan liittyvä yhteistyö on esimerkiksi Kiinan, Venäjän, Turkin tai Egyptin kanssa hyvin rajallista, koska osapuolilla ei ole yhteisymmärrystä siitä, mitä terrorismi on.
Kun yhteisymmärrys puuttuu, esimerkiksi tiedustelutietoa ei vaihdeta. EU ei myöskään automaattisesti luovuta muihin maihin henkilöitä, joita maat syyttäisivät terroristeiksi.
Yhteisymmärrystä kuitenkin löytyi maailmanlaajuisesti 9/11-iskujen jälkeen. Useat maat esittivät tukensa Yhdysvalloille.
Myös Yhdysvaltojen sisällä vallitsi laaja yksimielisyys siitä, että syylliset pitää saada kiinni ja että heitä pitää rangaista. Yhdysvaltojen hallinto nimesi pian Osama bin Ladenin ja al-Qaidan tekijöiksi. Alkoi rakentua hyvä-paha-asetelma, kun Bush puhui ”pahoista” ja ”halveksittavista” terroriteoista.
Bush lupasi, että Yhdysvallat käyttää kaikki resurssinsa vihollisensa tuhoamiseen. Sekä edustajainhuone että senaatti valtuuttivat presidentin tarpeelliseen voimankäyttöön kaikkia niitä kansakuntia, organisaatioita ja henkilöitä vastaan, jotka olivat olleet mukana 9/11-iskuissa. Se oli valtavan suuri valtuutus.
Lokakuun 7. päivänä 2001 Yhdysvallat hyökkäsi Afganistaniin. Perustelu: terrorismin vastainen sota.
Mutta erikoista kyllä, sotaa haluttiin jatkaa Afganistaniin hyökkäyksen jälkeen. Oli uusi kohde: Irak. Yhdysvaltojen hallinnon mukaan Irak oli maan turvallisuudelle välitön uhka, ja sen sanottiin valmistelevan ydinasetta. Irakin sanottiin myös olleen 9/11-iskujen takana välillisesti ja tukevan al-Qaidan toimintaa.
Myöhemmin ilmeni, että Bushin hallinnon esittämät syyt Irakiin hyökkäykselle 2003 olivat valheellisia. Joukkotuhoaseita ei ollut, eikä todisteita välillisestä osallistumista.
Se herätti kritiikkiä: kävikö Yhdysvallat sotaa terroristeja vastaan vai oliko kyseessä valloitushalu, johon sota terroristeja vastaan antoi tekosyyn?
Marraskuun 2017 lopussa Egyptin presidentti Abdel Fattah al-Sisi julisti maahan kolmen päivän suruajan. Pohjois-Siinailla, Bir al-Abdissa, yli 230 ihmistä kuoli ja yli sata haavoittui moskeijaan tehdyssä iskussa.
Iskun tarkoitus oli pysäyttää Egyptin pyrkimykset puuttua terrorismiin, sanoi al-Sisi televisioidussa puheessaan.
”Mutta me olemme päättäväisiä ja jatkamme taistelua terrorismia vastaan.”
Terrorismin vastainen sota ei ole Egyptissä uusi termi. Sitä on käytetty kauan, ja sen suojalla maa on tehnyt useita ihmisoikeusrikkomuksia. Toisinajattelijoita on vainottu, tutkimuskeinoja on kovennettu.
Syyskuussa 2015 Egyptin turvallisuusjoukot tappoivat 12 siviiliä, esimerkiksi meksikolaisia turisteja, White Desert -kansallispuiston alueella ”terrorismin vastaisen operaation” aikana. Sisäministeriä kommentoi tapausta ”erehdyksenä”.
Egyptissä terrorismin vastaista sotaa käyvät käytännössä huonosti koulutetut, nuoret sotilaat, joiden perinteenä on ensin ampua, sitten kysellä.
Siinailla kohteeksi joutuvat usein paikalliset vähemmistöt. Myös radikaaleja on, mutta usein siviilivahingot ovat suuria.
Eikä Egypti ei ole ainoa. Ihmisoikeusloukkauksiin ovat syyllistyneet myös Venäjä, Kiina, Kenia.
Myös Yhdysvallat käytti 9/11-iskujen jälkeen poikkeuksellisia keinoja: laittomia pidätyksiä, kidutuksia, vankilentoja.
”Eihän sellainen oikeusvaltion toimintaan sovi”, sanoo Teemu Tammikko.
”Mutta kun puhutaan ’äärimmäisestä vihollisesta’, houkutus normaalista poikkeaviin keinoihin on suuri.”
Terrorismin vastaisella sodalla on ollut myös muita vaikutuksia. Ennen vuotta 2001 maailman sotilasmenot olivat laskusuunnassa. WTC-iskujen jälkeen ne ovat kuitenkin kasvaneet. Tosin nimenomaan terrorismin vastaisen sodan, tai ainakin sillä perustelun, ja aseteollisuuden kukoistuksen välille on vaikea vetää suoraa syy-yhteyttä.
Toinen vaikutus on ulkopuolisten valtioiden osallistuminen konflikteihin, mikä on kasvanut terrorismin vastaisen sodan aikakauden seurauksena. Esimerkiksi Syyriassa sisällissota laajeni kansainväliseksi sodaksi, kun siihen puuttuivat useat muut valtiot ja toimijat. Ulkopuolisten toimijoiden osallistuminen johtaa usein rauhanprosessien vaikeutumiseen. Kun mukana on useita toimijoita, on myös useita eri intressejä.
Suurin vaikute on kuitenkin pelko. Sitä terrorismi herättää. Pelolla voi myös tehdä politiikkaa ja bisnestä.
Sillä voidaan perustella laajemman valvonnan ja kontrollin tarvetta yhteiskunnassa. Esimerkiksi Suomessa tiedustelulainsäädäntöä ja valvontaviranomaisten oikeuksien laajentamista perusteltiin terrorismin ehkäisyllä ja paljastamisella.
Vuonna 2010 presidentti Barack Obama ilmoitti Yhdysvaltojen luopuvan terrorismin vastaisen sodan käsitteestä. Päätös heijasti maan yleistä mielipidettä: kansalaiset olivat kyllästyneitä kalliiseen sotaan.
Jo sitä ennen hallinto oli ilmoittanut luopuvansa Yhdysvaltojen alkuperäisistä terrorismin vastaisen sodan tavoitteista. Yhdysvallat ei enää tavoitellut edes retorisesti kaikkien terrorismia harjoittavien organisaatioiden tai niitä suojelevien ”roistovaltioiden” kukistamista.
Se oli liian kunnianhimoinen tavoite.
Silti terrorismi tulee vielä pitkän aikaa olemaan äärimmäisen vihollisen leima, sanoo Teemu Tammikko.
”Varmasti tulevaisuudessakin eri valtiot haluavat käyttää järeitä keinoja terrorismin torjuntaan.”
Mutta voiko terrorismia voittaa?
Lyhyt vastaus on ei.
Jos sotaa terrorismia vastaan voi pitää voittona vain, kun yhtään terrori-iskua ei tapahdu, ei terrorismia voi todennäköisesti kukistaa.
Toisekseen ei ole mahdollista voittaa ilmiötä tai ideologiaa, josta ei ole yhteistä ymmärrystä. Ja tuskin tulee myöskään olemaan, ainakaan heti, koska terrorismi on edelleen käyttökelpoinen uhkakuva.
Siksi olennaisempi kysymys on, onko terrorismin vastaista sotaa olemassakaan.
Sota on konkreettisempi ryhmittymiä vastaan: Isis, al-Qaida, Boko Haram. Mutta jos terrorismi on keino, rikollisuuden muoto, ei sitä voi sodaksi sanoa.
Sotilaallisissa operaatioissa on myös ongelma: väkivalta lisää väkivaltaa.
Lisäksi interventiot vaikuttavat ihmisiin psykologisesti. Syntyy traumoja ja epäluottamusta, joiden vaikutus voi siirtyä sukupolvelta toiselle.
Turhautuminen voi synnyttää halun taistella epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Siksi esimerkiksi Isisin viesti tavoitti monia turhautuneita ja pettyneitä sekasotkuisessa yhteiskunnassa eläviä.
Teemu Tammikko sanoo, että on olemassa tilanteita, joissa myös järeät keinot, kuten sotilaallinen väliintulo, ovat oikeutettuja.
”Esimerkiksi Isisin vastainen sotilaallinen operaatio oli oikeutettu, koska muutoin järjestön toimintaan ei olisi voitu puuttua. Syyria oli sisällissodan kourissa, siellä ei ollut toimivaa hallintoa.”
Mutta sotilaalliset toimet eivät yksin riitä, jatkaa Tammikko. Pitää ymmärtää, mistä terrorismi johtuu.
”Ihmiset, joita alistetaan ja jotka eivät pysty samaistumaan yhteiskuntaan, tarttuvat helpommin väkivaltaan.”
Esimerkiksi Yhdysvaltojen hyökätessä Irakiin 2003 tehtiin Tammikon mukaan useita virheitä. Yhdysvaltojen vetäytyessä Irakissa valta annettiin Saddam Husseinin aikana alisteisessa asemassa oleville shiiamuslimeille. Se mahdollisti koston kierteen syntymisen ja syvenemisen.
Alusta asti olisi pitänyt jakaa valta huolellisemmin ja keskittyä oikeuslaitoksen toimintaan, sanoo Tammikko.
Jotta aseellinen väkivaltaa voidaan ehkäistä, on ymmärrettävä sen syntyä ja korjattava yhteiskunnallisia oloja, jotka väkivaltaa ruokkivat. Tunnistettava epäoikeudenmukaisuudet, jotka tuottavat tukea ääriryhmille, ja tehtävä epäkohdista kärsiville yhteisöille mahdolliseksi ratkaista ongelmat demokraattisin poliittisin keinoin terroristisen väkivallan sijaan.
Eikä se merkitse myönnytyksiä terroristeille. Päinvastoin: on tarjottava vaihtoehtoja väkivallattomaan poliittiseen toimintaan.
Siksi terrorismi voi vähentyä vain poistamalla sen syitä: huonoa hallintoa, korruptiota, epävakaita ja epätasa-arvoisia yhteiskunnallisia olosuhteita, köyhyyttä. Tarvitaan laajaa kansainvälistä yhteistyötä ja paikallisen kulttuurin kunnioittamista. Tarvitaan myös demokratiaa, ihmisoikeuksien kunnioittamista sekä sorron ja militarisoinnin vastustamista.
Tästä syystä Turkin hyökkäys Pohjois-Syyriaan ja sen perusteleminen terrorismin torjunnalla ei ole uskottava. Se ei ole uskottava, koska pelkillä sotilaallisilla toimilla ei voi saavuttaa rauhaa.
On vaikeaa saada varmaa tietoa pohjoisen Syyrian tilanteesta.
Lokakuussa 2019 Vladimir Putin ja Recep Tayyip Erdoğan sopivat yhteispartioinnista Turkin ja Syyrian raja-alueella, niin sanotulla ”turvavyöhykkeellä”. Kuun lopussa Venäjä ilmoitti, että kurdijoukot ovat vetäytyneet alueelta.
Myös tulitauosta sovittiin Turkin ja Kansan suojeluyksikkö YPG:n johtaman SDF-joukkojen (The Syrian Democratic Force) kesken. Kurdien johtamat SDF-joukot olivat Yhdysvaltojen tärkein liittolainen taistelussa Isisiä vastaan – siihen asti, kunnes Yhdysvallat vetäytyi Koillis-Syyriasta lokakuun alussa.
Tulitauko on kuitenkin ollut kaikkea muuta kuin ”turvallinen”, kritisoi ihmisoikeusjärjestö Human Right Watch. Järjestö on raportoinut Turkin tukemien Syyrian kapinallisryhmien teloittaneen paikallista kurdiväestöä, syrjineen heitä, ryöstäneen, estäneen palaamasta kotiinsa.
Turkki on ilmoittanut, että taistelu terrorismia vastaan ei ole ohi. Se ei tule päättymään kurdijoukkojen vetäytymiseen.
Jutussa on käytettä lähteenä Jarno Limnéllin Maailma ja Suomi 9/11 jälkeen (2011), Ari Kerkkäsen Syyria: synnystä sisällissotaan (2017), Airin Bahmanin ja Bruno Jäntin Syyrian sota: demokratiatoiveet diktatuurin ja islamismin ristitulessa (2018), Marcel H. Van Herpenin Putinin sodat: Venäjän uuden imperialismin nousu (2015), Marja Härmänmaan ja Markku Mattilan Anarkismi, avantgarde, terrorismi: muutamia strategioita järjestyksen sotkemiseksi (2007), Aini Linjakummun Islamin globaalit verkostot (2009), David Cortrightin Rauha (2008) sekä muuta kirjallisuutta ja lähteitä.