Ruoka-apua tarvitsee yhä suurempi joukko ihmisiä, mutta paljon on myös niitä, jotka eivät uskalla hakea apua. Haastava maailmantilanne vaikeuttaa jakotoimintaa, mutta ihmisten kiitollisuus osoittaa, kuinka tärkeästä työstä on kyse.
Ruoka-apu
Ruoanjaossa linjasto toimi nopeasti, eikä jonoja päässyt syntymään. Kuvat: Jere Lindberg
Jere Lindberg
Jere Lindberg
Toimelias joukko ihmisiä on ahkerasti työn touhussa heti viikon alussa. Vaikka ohjelmassa ei tänään ole ruokajakoa, riittää heillä paljon muuta tehtävää. Yksi pesee jääkaappia ja toinen lajittelee ruokapakkauksia. Juttu lentää ja tunnelma on iloinen.
Ei maanantaiaamu kuitenkaan pelkkää riemua ole ollut. Yksi kylmäaltaista on mennyt rikki viikonlopun aikana, ja sen sisällä olleet ruoat ovat päässeet lämpenemään. Yhteensä neljä laatikollista jogurtteja ja rahkoja sekä useampi juustopaketti joudutaan heittämään pois.
– Pääsitkin heti näkemään, millaista ruoka-avun arki on, Hanna-Mari Pusaa sanoo.
Hän löytää tilanteesta kuitenkin myös positiivisen puolen: laite olisi voinut mennä rikki jo muutama viikko sitten, kun kaikki altaat olivat pullollaan ruokaa.
– Silloin olisi varmasti itku tullut.
Pusaa vastaa Jyväskylän virallisen ruoka-avun jakajan, ruoka-apu Lyydian, toiminnasta. Lyydia on toiminut viime vuodenvaihteesta lähtien Seppälässä, jossa sijaitsevat sekä hävikkiruokaterminaali että itse ruoan jakelupiste. Lisäksi satelliittipisteitä löytyy kuudesta paikasta ympäri Jyväskylää ja lähiseutuja.
Hävikkiruokaterminaalissa tehdään monenlaista hommaa, mutta Pusaan mukaan eniten tehtävää riittää ruokakassien kokoamisessa ja suunnittelussa siten, että kaikkien sisältö on samanarvoinen.
– Ruokakassien tekeminen on vähän kuin Tetristä pelaisi. Jaamme viikoittain yhteensä noin 400 kassia, mutta eihän meillä ole tasan 400 juustoa tai 400 maitoa.
Oman mausteensa suunnitteluun antavat erilaiset erityisruokavaliot. Niille, jotka eivät syö punaista lihaa, tehdään niin sanottu kana-kasviskassi, ja keliaakikoillekin on omat ruokansa. Myös lemmikinruoat ovat haluttua tavaraa.
Hanna-Mari Pusaa johtaa ruoka-apu Lyydian toimintaa.
Jere Lindberg
Lyydian asiakkaaksi ei pääse aivan kuka tahansa. Saadakseen ruoka-apua täytyy ottaa yhteyttä oman alueensa diakoniatyöhön. Diakoni päättää henkilön tulo- ja menoselvitysten perusteella, onko hän vähävarainen.
Jos vastaus on kyllä, henkilölle myönnetään ruokakassiin oikeuttava ruokaseteli, jonka kesto voi olla kuukaudesta jopa puoleen vuoteen. Setelillä saa käydä hakemassa ruokakassin joka toinen viikko.
Ruokasetelin avulla pystytään välttämään erilaisia väärinkäytöksiä. Jonoon pääsevät vain ne, jotka todella tarvitsevat apua, eikä kukaan ruokaan oikeutettu jää ilman sitä.
Lyydia saa pienen määrän rahallista avustusta Jyväskylän kaupungilta ja seurakunnalta. Lisäksi rahaa tulee kuntouttavasta työtoiminnasta, jota suorittaa yli puolet Lyydian noin 20 työntekijästä.
Itse ruoka tulee kuitenkin lahjoitusten avulla. Suurimpia ruoantoimittajia Lyydialle ovat Keskimaa, Lidl ja Foodora. Ruoka on hävikkitavaraa eli se ei syystä tai toisesta kelpaa enää myyntiin. Useimmiten syynä on parasta ennen -päiväyksen ohittaminen tai tuotteen kärsimä pintavaurio.
Tarkempi tutustuminen ruokiin osoittaa, ettei niissä ole suurempia vikoja. Tomaattimurskapurkin kulma on hieman rutussa, ja kaurahiutaleiden päiväys on umpeutunut pari päivää sitten.
Ruoan saatavuudessa on kuitenkin haasteita. Kaupat ovat ryhtyneet myymään tuotteita punalapuin ja hävikkihinnoin. Myöskään leipomoilta tai paistopisteiltä ei saa enää pullia ja piirakoita läheskään niin usein kuin ennen.
Siksi ruoka-avussakin eletään ikään kuin kädestä suuhun. Kaikenlaiset lahjoitukset ovat äärimmäisen tärkeitä.
– Esimerkiksi kuljetusfirma saattaa soittaa ja kertoa, että rullakollinen maitopurkkeja on kaatunut, otatteko vastaan. Totta kai otamme, tervetuloa vaan! Sitten pyyhimme niistä liat pois ja annamme eteenpäin.
Suuressa osassa ruokia ainut vika olivat pienet pintavauriot.
Jere Lindberg
Keskiviikkona on itse ruokajaon vuoro. Työtä riittää, sillä pääjakopisteen lisäksi ruokakasseja valmistellaan vietäväksi myös Korpilahdelle ja Vaajakoskelle.
Tämä aamu on lähtenyt liikkeelle viime viikon maanantaita positiivisemmissa merkeissä. Yksityishenkilö on lahjoittanut Lyydialle yhteensä neljän kassillisen verran kuivaruokaa ja säilykkeitä.
– Tällainen avustus on kuin joululahja meille, Pusaa sanoo iloisena.
Hänen mukaansa tänään jaettava ruokakassi on sisällöltään kohtalaista tasoa. Joskus on jaettu parempiakin, joskus huonompia.
Kassista löytyy niin maitoa, piimää kuin jogurtti- ja rahkapurkkejakin. Lisäksi mukaansa saa esimerkiksi leipää sekä erilaisia eineksiä.
Vaikka ruokajaon alkuun on aikaa lähes tunti, ovat ensimmäiset ihmiset saapuneet jo ovien eteen. Onneksi lämpötila on tänään vain niukasti pakkasen puolella, eikä pieni lumisadekaan haittaa katoksen alla odottaessa.
Ensimmäisten joukossa ruokakassia saapuu hakemaan Sari Väisänen. Hän on kuulunut Lyydian asiakkaisiin sen toiminnan alusta asti, ja käynyt ruoka-avussa myös tätä aikaisemmin joitakin kertoja.
59-vuotias Väisänen on tehnyt pääosan työurastaan hoitoalalla. Tällä hetkellä hän ei kuitenkaan uupumuksesta ja reumasta johtuen pysty työskentelemään. Merkittävin tulonlähde on sairauspäiväraha.
– Kyllä ruokakassista iso apu on. Kaikki mitä täältä saa on kotiinpäin.
Sari Väisänen on tyytyväinen ruoka-apuun, sillä kaikki saatu ruoka on kotiinpäin.
Jere Lindberg
Ruokajonoa seuratessa yleiset ruoka-apuun kohdistuvat stereotypiat osoittautuvat nopeasti vääriksi. Kukaan ruoanhakijoista ei näytä olevan esimerkiksi humalassa tai haasta riitaa muiden kanssa.
Hyvin harvan voisi edes luulla olevan ruoka-avun asiakas päältä päin katsottuna.
Jonossa on läsnä monenlaisia ihmisryhmiä. Eläkeläisiä, opiskelijoita, pariskuntia, nuoria perheitä lasten kanssa.
33-vuotias nainen kävelee jonosta pois mukanaan neljä ruokakassia. Määrä johtuu suuresta perheestä, johon kuuluvat naisen lisäksi mies ja kahdeksan lasta.
Nainen kertoo käyneensä ruokajonossa noin vuoden ajan. Perheen tulot koostuvat kotihoidon tuesta ja miehen palkasta.
Rahaa saisi olla käytössä enemmänkin.
– ¬Mutta ainahan sitä jotenkin pärjää, hän toteaa.
Sari Väisäselle käynti ruokajonossa on myös sosiaalinen tapahtuma. Hän, kuten moni muukin, jää mielellään vaihtamaan kuulumisia tuttujen työntekijöiden kanssa.
Osa ihmisistä taas haluaa suorittaa ruokakassin hakemisen mahdollisimman ripeästi. Heistä on kenties aistittavissa jonkinlaista häpeää.
Eikä se toisaalta ole ihme. Ruoka-apuun liittyy edelleen yhteiskunnassa vahva stigma, eivätkä monet siksi kehtaa hakea sitä.
Ruokajonoon joutuminen ensimmäistä kertaa tuntui nololta myös Väisäsestä.
– Muilla samanikäisillä oli jo hankittuna Mersu, omakotitalo ja kesämökki. Kyllä sitä mietti, että tässäkö tämä elämä oli.
Todellisuutta on kuitenkin se, että varsinkin koronan jälkeen yleinen taloudellinen vakaus on kokenut kolauksen. Kuka tahansa voi joutua vaikeuksiin.
Siksi Lyydiassakin ruoka-avun stigmaa on pyritty häivyttämään.
– Olen aikaisemmin tehnyt töitä myös asunnottomuus- ja mielenterveyspuolella. Siellä olen ollut tekemisissä niin pankinjohtajien, lentokapteenien kuin isojen firmojen pomojenkin kanssa, Hanna-Mari Pusaa kertoo.
– Olen nähnyt niin monia isoja herroja, joiden elämä vain yhtäkkiä murenee alta.
Yleensä ruokajonoon tullaan vasta viimeisessä hädässä. Monelle on kova paikka tajuta tarvitsevansa apua.
Pusaan mukaan ihmiset ovat kuitenkin useimmiten helpottuneita käytyään ensimmäisen kerran ruokajonossa.
– On tärkeää ymmärtää, että kuka tahansa meistä saattaa joskus pudota yhteiskunnan turvaverkoston läpi. Voi sairastua, tulee ero, läheinen kuolee tai tapahtuu jotain muuta sellaista, mikä väsyttää ihmisen niin, että hän tarvitsee apua.
Fidan Berhisha, kuten moni muukin Lyydian työntekijöistä, kertoo ihmisten auttamisen olevan parasta työssä. – Haluan tehdä työtä, jolla on merkitystä, Berhisha sanoo.
Jere Lindberg
Keskiviikkona jakoon meni lopulta yhteensä 96 kassia.
Koska osa ihmisistä otti useamman kassin, oli ruokajonossa arviolta 60–70 ihmistä. Se on hieman odotettua vähemmän.
Ruoka-avun tarvitsijoiden määrä on kasvanut voimakkaasti siitä lähtien, kun Ukrainan sota ja sitä seurannut hintojen nousu alkoivat.
Maaliskuun aikana asiakasmäärät tuplaantuivat, ja maltillinen nousu jatkuu edelleen. Jonoissa näkyy joka viikko uusia kasvoja.
On selvää, että jossain vaiheessa Lyydian avunantokyvyn rajat tulevat vastaan. Mutta milloin se tapahtuu?
– Se on äärimmäisen hyvä kysymys, Pusaa toteaa.
Talvi ei helpota tilannetta asiakasmäärien eikä minkään muunkaan suhteen. Myös Lyydian oma toiminta on tiukoilla.
Hiljaisempina päivinä tiloissa on päällä vain puolet valoista, eikä ovia haluta pitää auki yhtään enempää kuin on pakko. Uusia, energiatehokkaampia kylmälaitteita varten on jo haettu avustusta.
– Kyllähän tämä tilanne mietityttää paljon ja jopa pelottaa. Vuokrat nousevat ja saa nähdä, kuinka suuria sähkölaskut tulevat olemaan, Pusaa kauhistelee.
Erityisesti leipää riitti tällä kertaa reilusti jaettavaksi.
Jere Lindberg
Vaikka ruoka-avun tärkeyttä ei voi kiistää, on se Pusaan mielestä lopulta vain laastari vuotavan haavan päälle. Ruoka-avun sijaan ihmisille jaettavia tukia pitäisi hänen mielestään nostaa. Ylipäätään toimeentulo pitäisi kyetä saamaan siten, että rahat riittäisivät muuhunkin kuin ruokaan.
– Moni joutuu valitsemaan, ottaako ruoan vai lääkkeet. Ja tietysti lääkkeet ovat äärettömän tärkeitä.
Pusaan mukaan on kuitenkin epätodennäköistä, että ruoka-avun jakamista voitaisiin lopettaa, jos edellä mainittuihin asioihin ei tule muutosta.
Osa ihmisistä hakee ruoka-avusta vain hetkittäistä helpotusta ongelmiinsa. Pääsääntöisesti asiakkaat ovat kuitenkin sellaisia, jotka ovat olleet ruokajonoissa jo kauan. Usein taustalla on erilaisia pitkäaikaisia ongelmia.
– Tietyllä tapaa tulee surullinen olo monen ihmisen kohtalosta. Ei niihin koskaan totu, mutta nahka on jo parkkiintunut sen verran, etten ota niitä enää kantaakseni, niin kuin joskus nuorempana saatoin tehdä. Pystyn edelleen olemaan empaattinen ja jakamaan ihmisten tuskan, mutta ei se jää mieleen pyörimään, Pusaa kertoo.
Mutta mikä sitten saa jaksamaan työssä, jossa näkee jatkuvasti elämän synkkiä puolia?
– Ihmiset. Sekä omat työntekijämme että asiakkaat. Tuntuu esimerkiksi todella hyvältä, kun joku ihminen tulee kiittämään siitä avusta, jota olemme hänelle pystyneet antamaan.
Arvostus tekijöitä kohtaan näkyy ruokajaossa. Vaikka kaikki eivät jääkään juttelemaan, sanoo jokainen ihminen ääneen vähintään kiitoksen ruokakassin saatuaan.
He tietävät, ettei ruoka-apu olisi mahdollista ilman näitä auttamishaluisia ihmisiä.