Viisikymppinen rajatiedon aikakauslehti ei provosoi tahallisesti, mutta päätoimittaja kaipaa silti mittelyä skeptikoiden kanssa.
Media
Ultran toimituksen edessä tietä viitoittaa päätoimittaja Marko Kanasen mukaan mahdollisesti Suomen kuvatuin liikennemerkki. KUVAT: Vilma Venho
Vilma Venho
Vilma Venho
Kylämä on nimensä mukaisesti pieni kylä Pirkanmaan Kuhmoisissa. Kylämällä ei ole kauppaa, postia tai apteekkia, mutta jotakin arkipäiväisestä poikkeavaa sen keskeltä löytyy, sillä siellä toimitetaan Ultraa, Suomen suurinta rajatiedon aikakauslehteä.
Toimitusta lähestyttäessä auton keula kääntyy pieneltä tieltä vielä pienemmälle, ja eteen putkahtaa erikoinen liikennemerkki. Varoituskolmion yläreunan täyttää lentävä lautanen, ja alakärjessä seisoo isopäinen hahmo. Tarkemmin tarkasteltuna hahmon takana on toinen samanlainen, joka leijailee ylöspäin alusta kohti.
Ultran toimitusta voisi erehtyä luulemaan miksi tahansa omakotitaloksi. Iloisen punaiseksi maalattu yksikerroksinen rakennus tönöttää marraskuun alusta huolimatta vehreällä tontilla. Marko Kananen avaa etuoven ja viittilöi käymään peremmälle. Kananen on ollut Ultran päätoimittajana edeltäjänsä ja lehden perustajan Tapani Kuninkaan 2009 tapahtuneen poismenon jälkeen.
– Tapani oli guru, jos näin puolileikkisästi voi sanoa. Hän perusti lehden ja ehti olla sen päätoimittajana neljäkymmentä vuotta, Kananen kertoo.
Käsitys Ultrasta, tai ehkä jo sanasta ”rajatieto”, on luultavasti useimmilla se, että nyt uidaan astetta syvemmillä vesillä. Eikä siinä kovin kauas metsään mennä: Wikipedia kuvaa rajatietoa muun muassa länsimaiseksi esoteriaksi, paranormaaleiksi ilmiöiksi, okkultismiksi ja yksinkertaisesti yliluonnollisiksi asioiksi. Ultran viimevuotisten numeroiden otsikot puhuvat samaa kieltä:
∙ Humanoidityttö kävi kahdesti Imjärvellä
∙ Jumalallinen DNA
∙ Keskusteluja sielun kanssa
∙ Muistikuvia edellisistä elämistä
∙ Kasvin emootion käänne parapsykologiasta kohti tiedettä
∙ Kutsu kristallikallojen maailmaan
∙ Onko Nessie muinainen merikilpikonna?
Kananen haluaa tehdä esittelykierroksen toimituksessa. Kapeiden käytävien seinät ovat lehtileikkeiden, julisteiden, Ultran kansikuvien ja muiden lappujen peittämät. Paikassa on jotain perinteikkään lehtimiesmäistä, ja tuntuu kuin kulman takaa voisi pelmahtaa toimittaja laatikkomallista kameraa käsissään pidellen. Useiden käännösten ja huoneiden jälkeen Kananen avaa Ultran arkistohuoneen oven. Huonetta ympäröivillä hyllyillä lepää siisteissä pinoissa koko lehden elämänkaari: viisi vuosikymmentä rajatietoa lähes jokaiselta kantilta käsiteltynä.
– Taas lähti yksi kappale jokaista lehteä eräälle ostajalle. Ultra on lukijoilleen tärkeä nimenomaan fyysisenä esineenä. En tunne ketään, joka heittäisi jo luetun Ultra-lehden roskakoriin.
Ultran päätoimittaja Marko Kananen esittelee suurta arkistohuonetta, johon on säilöttynä Ultran koko historia.
Vilma Venho
Ultran historia ulottuu viiden vuosikymmenen taa. Aluksi, vuosina 1972–1974, sen nimi oli Ufoaika.
Lehteä tehtiin Tampereella, mutta pian Tapani Kuningas että hänen vaimonsa Arja huomasivat, etteivät he halua toteuttaa Ultraa ihmisvilinässä. Piilopirtti löytyi Kylämän kylästä, nykyisen toimituksen vierestä. Ensimmäiset kymmenen vuotta Ultraa tehtiin pariskunnan talon alakerrasta käsin. Arja asuu talossa edelleen.
– Nykyinen toimitus rakennettiin paikalleen kolmessa osassa, joista ensimmäinen tuli 1985 ja viimeinen valmistui 1995.
Ultran toimituksella sijaitsee myös laaja rajatietoaiheisten teosten kirjasto sekä pieni luentosali. Siellä järjestetään muun muassa Rajatietopäivä-tapahtumaa. Kesäajan kohokohta ovat Ultra-päivät, joilla Kuortaneen urheiluopistolle kokoontuu Kanasen mukaan jopa tuhat ihmistä. Suomen suurin alan harrastajien tapahtuma ovat Hengen ja tiedon messut Helsingissä, jossa Ultrakin edustaa vuotuisesti.
Kananen luki 1990-luvulla historiaa Tampereen yliopistossa ja tuumi, että gradu olisi mukavaa tehdä jostakin hieman erikoisemmasta aiheesta.
– Ufot ja mysteerit tuntuivat vetävän puoleensa. Toisin kuin joku kansakoulun kehitys Pihtiputaalla 1870-luvulla. Pahoittelut vaan kaikille pihtiputaalaisille, mutta halusin sellaisen aiheen, jossa kaikki tieto ei olisi aivan selvää ja helposti löydettävissä.
Innostus ufoihin ei ollut syntynyt vasta opiskeluaikana. Kananen kertoo lukeneensa nuorena poikana ”suunnilleen kaiken” suomeksi ilmestyneen scifi-kirjallisuuden ja katsoneen jokaisen scifi-elokuvan, jonka käsiinsä oli saanut. Myös maisterintutkielma päätyi pohjaamaan ufoihin: Kananen kirjoitti muinaiset astronautit -teoriasta, eli siitä, josko kotiplaneetallamme olisi käynyt avaruuden vierailijoita jo muinaisaikana.
– Professori kavahti tuolissaan metrin taaksepäin, kun esittelin graduaiheeni. ”Mistä sinä tällaisen keksit?”, Kananen muistelee nauraen.
Aineistoa etsiessään Kananen törmäsi nopeasti Ultra-lehteen ja Suomen Ufotutkijat ry:hyn, siis Tapani Kuninkaaseen. Selvennettäköön, että Kuningas on miehen aivan oikea sukunimi, ei taiteilijanimi. Miehet tulivat hyvin juttuun Kanasen penkoessa toimituksen tarjoamia lähteitä tutkielmaansa varten. Yliopisto-opintojen lomassa Kananen alkoi kirjoittaa juttuja Ultraan, ja gradun valmistuessa Kuningas kysyi Kanasta töihin.
– Aika suoraviivaista se oli, melkein kuin kohtalon tarkoittamaa.
Päätoimittajaksi siirtyminen oli sekin selvä asia. Kananen kertoo toimineensa Kuninkaan oikeana kätenä ja suunnitelman olleen se, että Kuningas pääsisi aikanaan eläköitymään ja toimimaan Ultran emerituksena. Miehen halu keskittyä vielä kerran tutkimuksiin ja yhdistystoimintaan lehden tekemisen sijaan oli suuri, mutta toisin kävi. Vaikeaan sairauteen joulukuussa 2009 kuollut Kuningas jätti jälkensä suomalaiseen rajatietoon sen luojana ja innoittajana.
– Näissä meidän piireissä toisaalta tykätään kokea, että sieltä toiseltakin puolelta voidaan olla vielä mukana vaikuttamassa asioihin. Moni on tuntenut, että meillä on Tapanin siunaus ja hyväksyntä lehden tekemiselle.
Ultran toimituksen seinässä on Carl Janssonin maalaama valtava teos nimeltään "Vierailu".
Vilma Venho
Viimeistään nyt on paikallaan kuulla, miten rajatieto ”meidän piireissä” nähdään, eli miten Ultra itse määrittelee rajatiedon. Kananen tuumii hetken ennen kuin myöntää kysymyksen olevan hankala.
– Kyllä sitä joutuu joka kerta miettimään uudestaan. Sanoisin, että rajatiedolla tarkoitetaan sitä harmaata aluetta, joka on tunnetun ja tuntemattoman välissä. Ja mitä enemmän ihmiskunta tietää asioita, sitä suurempi tuo harmaa alue on.
Kananen nostaa kätensä ilmaan ja liikuttaa niitä poispäin toisistaan.
– Kuin täyttyvän ilmapallon ulkopinta-ala, jos pallon sisällä ovat ne asiat, jotka ovat tunnettuja. Juttuaiheet eivät siis ole loppumassa.
Vuodessa ilmestyy kymmenen Ultran numeroa, ja esimerkiksi viimeisen vuoden aikana lehteen on Kanasen arvion mukaan kirjoittanut yhteensä satakunta ihmistä. Käännösjuttuja ei juurikaan ole. Sille on selityksenä se, että Ultra keskittyy nimenomaan suomalaiseen rajatietoon. Maailmalla tapahtuvat asiat eivät useinkaan päädy sen sivuille, koska suomalaiset rajatiedon tekijät ovat jo aivan oma runsaudensarvensa.
– Minulla on sellainen kutina, että Suomi on rajatiedon pieni suurvalta. Täällä toiminta on tavattoman laajaa ja perinteikästä. Meillä on paljon tietäjiä ja osaajia. Guru-sana tahtoisi taas tulla esille, vaikka ei täällä sellaisia sanan varsinaisessa merkityksessä taida olla.
Kananen arvelee suomalaisten olevan edelleen jossain määrin vanhaa noitakansaa. Suomalaisten suhde luontoon on ainutlaatuisella tavalla mutkaton ja syvä, eikä luonnosta olla erkaannuttu samalla tavalla kuin monissa muissa länsimaissa, joissa eletään kaupungista toiseen betonin keskellä. Luonnon läheisyyden ja henkisyyden merkitystä pönkittää myös se, että Kirkon tutkimuskeskuksen Ultralle toteuttamien lukijatutkimuksien mukaan suomalainen kristillinen perinne ja kristityt uskomukset eivät ole ristiriidassa rajatieteellisten asioiden kanssa.
– On maailmanlaajuisestikin poikkeuksellista, että sama ihminen käy aamulla kirkossa ja menee illalla meediotilaisuuteen.
Ultran alkuaikoina rajatiedon esiinmarssi kohtasi suurta vastustusta muun muassa äärikristillisiltä ryhmittymiltä. Nykyään tällainen liikehdintä on Kanasen arvion mukaan laantunut, mutta ei kokonaan kadonnut. Miehen mukaan maailma on muuttunut siihen suuntaan, että kaikilla on oma totuutensa. Puhutaanko siis kuplautumisesta?
– Joo, kaikilla on oma kuplansa, eli rajatiedon harrastajat eivät enää edes oikeastaan kohtaa näitä innokkaita kristittyjä. Olisihan se älyllisesti mielenkiintoista ja haastavaa, jos heitä kohtaisi enemmän. Sama pätee skeptikoihin.
Skeptikoiden kanssa mittelyä tapahtui suuremmissa määrin 1980- ja 1990-luvuilla.
– Kyllä siinä aika tosissaan oltiin. Tarve todistaa olevansa itse oikeassa ja toiset väärässä oli kummallakin puolella suuri ja todistuksen saamiseen pyrittiin pontevasti. Nykyään olen vähän pettynyt siihen, että voidaan laittaa lehteen ihan mitä tahansa, eivätkä skeptikot reagoi siihen mitenkään.
Tahallisesta provosoinnista ei Ultra-lehdessä silti ole kysymys, vaikka Kananen lausuu ilkikurisesti ikävöivänsä skeptisesti rajatiedon ilmiöihin suhtautuvia ryhmiä.
– Ultraa tehdään omille lukijoille, ei mahdollisille vastustajille. Koen kuitenkin, että olemme skeptikoidenkin kanssa olleet koko ajan samalla puolella, sillä olemme kaikki niitä, jotka koittavat saada selkoa näistä mysteereistä. Ainakin, jos verrataan ulkopuolelle jäävään isoon välinpitämättömään massaan.
Ultran keskimääräinen tilaaja on lukijatutkimuksien mukaan varttuneempi naishenkilö. Tilanne on muuttunut lehden alkuajoista, jolloin tilaajakunta oli hyvin miesvoittoista. Kananen toteaa, että mitä vähemmälle varsinainen ufopuoli on lehden sisällössä jäänyt ja henkisyyden sekä terveyden aiheet lisääntyneet, sitä naisistuneemmaksi Ultran tilaajakunta on kääntynyt.
– Enkelit, kristallit ja niin edelleen. 70 prosenttia tilaajistamme taitaa olla naisia tätä nykyä, ja silti olemme alan ainoa lehti, joka antaa mieslukijoillekin kiinnostavaa sisältöä. Kilpailevat kaksi lehteä [Sielunpeili ja Minä Olen] ovat mielestäni selkeästi naistenlehtiä.
Paine muuttaa Ultran sisältöä enemmän naislukijoita huomioivammaksi kasvoi 1990-luvun puolivälissä. Harkittua muutosta tehtiin sekä juttujen sisältöön että lehden ulkonäköön. Lehti muun muassa muutettiin mustavalkoisesta värilliseksi vuonna 2003.
Ultrakaan ei ole säästynyt median digisiirtymän tuomista vaikeuksista. Printtilehtien käyrä osoittaa myös Kylämässä vain yhteen suuntaan, alaspäin. Tarkkoja numeroita Kananen ei paljasta, vaan muotoilee levikin olevan useita tuhansia. Bisnespuolta on pitänyt levittää lehden lisäksi myös tuotemyynnin puolelle. Kananen viittilöi kirjoilla päällystettyihin hyllyihin ja pöytiin, Ultra-puotiin.
– Myös tapahtumat ovat iso osa Ultran bisnestä, ollaan varsinainen monialakonserni. Mutta parhaimmillaankin tämä on vain torjuntavoittoa. Kovaa saa juosta, että pysyy paikallaan.
Ultran toimituksen seinät ovat lehtileikkeiden ja vanhojen Ultran kansien päällystämät.
Vilma Venho
Juttuja tarjotaan Ultraan ainakin tuplasti sen, mitä lehdessä on tilaa niitä julkaista. Kananen kuvailee prosessia reaktiiviseksi; lehdessä julkaistaan sitä, mitä rajatiedon kenttätyöläiset eli lehden lukijat toimitukselle lähettävät. Aiheet ovat siis tarkalleen sellaista sisältöä, josta rajatiedon piirissä juuri nyt puhutaan. Suurin osa jutuista on niin sanottuja asiantuntija-artikkeleita, eli jutussa puhuva henkilö on kirjoittanut tekstin itse.
– Aktiivista haastattelua on vähän. Se on ihan resurssikysymys, kun pienellä porukalla lehteä tehdään.
Jokainen lehteen päätyvä lause käy silti nelihenkisen toimituksen myllyn lävitse. Välillä Ultraan pääsee juttu, jossa yksikään lause ei ole alkuperäisessä muodossaan. Sitäkin sattuu, että kaksi peräkkäin lehdessä olevaa juttua voivat kumota toistensa sisällön. Kananen on tästä seikasta ylpeä.
– Rajatiedossa tai Ultrassa ei ole yhtä totuutta, jota yritetään julistaa maailmalle. Meillä erikoisetkin näkemykset saavat mahdollisuuden tulla julki. Sananvapaus ja moniäänisyys ovat Ultran arvoja.
Vaan aivan kaikkea ei Ultrassakaan julkaista. Lehti on olemassa sitä varten, että villimmätkin teoriat pääsevät näkyville, mutta esimerkiksi koronapandemiaan liittyviin salaliittoteorioihin on vedetty rajatiedon rajat.
– Tällaisen materiaalin äänitorveksi emme ole lähteneet, muun muassa sen takia, että niillä on jo omat jakelukanavansa netissä. Ei Ultran tarvitse antaa tilaa jollekin mielipiteelle vain sen takia, että se on eri mieltä muun yhteiskunnan kanssa. Kyllä tätä joutuu pohtimaan. Koronasta meille tarjotaan paljon hyvinkin raflaavia juttuja, mutta meidän tehtävämme ei ole lähteä vaikuttamaan esimerkiksi rokotteen ottamiseen.
Journalistin ohjeet ovat yleinen median legitiimiyden mittari. Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistyksen laatima eettinen ohjeistus pyrkii pitämään yllä median luotettavuutta ja uskottavuutta. Myös Ultra on sitoutunut näihin ohjeisiin kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n jäsenyytensä myötä.
Miten Journalistin ohjeet ja Ultra-lehden sisältö kohtaavat toisensa, on kysymys, jota Kanaselta on kuulemma kysytty useasti aiemminkin. Hiljattain toimittajien ammattilehti Journalisti teki aiheesta laajan jutun.
– Kyllä minä haluan uskoa, että toimimme niiden mukaisesti. En tiedä, olisiko joku eri mieltä, jos suurennuslasin kanssa kävisi jonkun Ultran vuosikerran läpi, mutta journalistin ohjeiden mukaiseen toimintaan me pyrimme ja siinä olemme mielestäni myös onnistuneet.