Kirjailija Pontus Purokurun ajattelussa internet, työ ja ahdistus kietoutuvat saumattomasti yhteen. Esikoisromaanissaan hän kuvaa elämää sosiaalisen median pyörityksessä. Purokurulle vastaus ahdistukseen löytyy poliittisesta toiminnasta.
Henkilö
Pontus Purokuru puhuu työnteon vähentämisen puolesta. Hänen mukaansa ihmiset uuvuttavat itsensä turhaan liialla työllä. KUVA: Elias Kaskela
Elias Kaskela
Elias Kaskela
Pontus Purokuru tuijottelee mietteliäästi kaukaisuuteen. Kahvilan pöydällä odottaa koskematon salaattiannos, joka on jäänyt sivuosaan, kun kirjailija on intoutunut pitkiin monologeihin kysymyksiin vastaillessaan.
Nyt vastaan on kuitenkin tullut vaikeampi kysymys: miksi romaanin kirjoittaminen on merkityksellistä vuonna 2019?
Purokurun mietittyä asiaa hetken, vastaus löytyy.
”Kirjallisuus on jaettujen kokemusten ilmaisemista sillä tavalla, että se paljastaa näistä kokemuksista ja samalla yhteiskunnasta jotain tiedostamatonta tai uutta”, hän vastaa.
Purokuru julkaisi esikoisromaaninsa Römaanin tänä vuonna. Se vie ahdistavan tietotyön ja sosiaalisen median jatkuvan sisältövirran syövereihin. Taustalla on Purokurun tarve valaista yhteiskuntaa uudesta kulmasta.
Tarve ei ole putkahtanut tyhjästä, vaan kumpuaa jo nuoruudesta. Ennen kirjallisuutta Purokuru luotti muihin keinoihin.
Ennen kuin Purokurusta tuli kirjailija, hän oli aktivisti. 32-vuotias Purokuru on toiminut 2000-luvun keskivaiheilta lähtien erilaisissa liikkeissä esimerkiksi kaupunkitilaan, työntekijöiden oikeuksiin ja opiskelijoiden asemaan liittyen.
Poliittinen herääminen alkoi jo peruskoulussa. Purokuru aloitti koulun innokkaana oppimaan uusia asioita, mutta pettyi käskytyksen ja tottelemisen kulttuuriin. Auktoriteettiongelmat johtivat synkkyyteen ja nihilismiin. Lukiossa turhautumiseen löytyi poliittinen selitys.
”Lukiossa aloin ajatella, että ehkä tämä synkkyys ei olekaan täysin sisäsyntyistä, vaan koulu kurittavana ja kontrolloivana instituutiona saa sen aikaan. Tajusin, että tämä on poliittinen kysymys, jossa on kyse vallasta.”
Ensimmäisen kosketuksen poliittiseen aktivismiin Purokuru sai lukioaikoina kotikaupungissaan Jyväskylässä, kun silloinen tyttöystävä kutsui hänet mukaan liisteröimään julisteita, joissa mainostettiin kadunvaltausta ja jatkobileitä.
Lukion jälkeen Purokuru muutti Helsinkiin opiskelemaan käytännöllistä filosofiaa, ja toiminta erilaisissa poliittisissa liikkeissä syveni. Hän osallistui kaupunkipoliittisiin liikkeisiin ja yliopistovaltauksiin.
”Tein tällaista ruohonjuuritason politiikkaa. Eniten olen ollut mukana kaupunkitilaan liittyvissä liikkeissä, ihan riviosallistujana erilaisissa kadun- ja talonvaltauksissa.”
Sen lisäksi, että Purokuru otti osaa käytännön toimintaan, teki hän liikkeille myös paljon mediatyötä. Siksi olikin luontevaa, että kun monet liikkeet 2010-luvun alussa loppuivat ja ihmiset siirtyivät niistä töihin järjestöihin ja puolueisiin, siirtyi Purokuru toimittajaksi vasemmistolehti Kansan Uutisiin.
”Ajattelin, että kun kirjoittaa omalla nimellään kolumneja ja tekee haastatteluja, pääsee vaikuttamaan. Toimittajan työ oli omalla tavallaan jatkoa aktivismille. Kyseessä ei siis ollut täysi katkos, vaan siirtymä. Jos ei jaksa vallata taloja, voi vallata mediatilaa.”
Melko nopeasti moni asia mediakentässä alkoi ärsyttää Purokurua. Hän koki, että uutisia tehdessä ei päässyt syventymään kunnolla mihinkään, vaan kaikki asiat jäivät hyvin pinnallisiksi. Lisäksi media käsitteli asioita liikaa keskiluokan näkökulmasta muiden näkökulmien kustannuksella. Ärtymys tiivistyi kirjaan, kun Purokuru kirjoitti yhdessä toimittaja ja kirjailija Emilia Kukkalan kanssa Luokkavallan vahtikoirat, joka julkaistiin vuonna 2016.
Kirja oli Purokurulle yhtä aikaa poistuminen journalismista ja kirjailijan uran alku. Sitä seurasi vuonna 2018 kaksi tietokirjailija Anton Montin kanssa kirjoitettua teosta, Suoraa toimintaa – Autonomiset liikkeet Suomessa 1986–2016 ja 1968 – Vallankumouksen vuosi. Niissä vasemmistolaista aktivismia kontekstoitiin historiaan. Tarkoitus oli paitsi kirjoittaa aktivistiliikkeiden poliittista historiaa, myös lisätä liikkeiden itseymmärrystä.
Kolmessa vuodessa oli syntynyt kolme yhteistyössä tehtyä kirjaa ja Purokurusta tuntui, että oli aika siirtyä kirjoittamaan täysin omia teoksia.
Kun kustantamo sitten pyysi Purokurua kirjoittamaan esseekokoelman, oli toimeksianto hyvin yksinkertainen ja se kuului näin: kirjoita siitä miksi kaikki on pilalla.
Vastauksena syntyi Täysin automatisoitu avaruushomoluksuskommunismi, joka julkaistiin vuoden 2018 syksyllä.
Esseeteoksen lisäksi Purokuru on käsitellyt aikamme ongelmia myös podcastissa Mikä meitä vaivaa. Siinä hän puhuu yhdessä aktivisti Veikka Lahtisen kanssa politiikan ja yhteiskunnan ongelmista laajalla rintamalla.
Purokurulla on ilmeisen vahva käsitys siitä, mikä yhteiskuntaa vaivaa. Mikä kaikki tarkalleen ottaen siis on pilalla?
Elias Kaskela
Internet ja sosiaalinen media. Siinä ensimmäiset pilalla olevat asiat. Purokuru maalailee, kuinka 1990-luvulla internet oli vielä utopiaa ja siitä puhuttiin surffauksen metaforan kautta. Surffaus tuo mieleen hauskan vapaa-ajan toiminnan, jossa liu’utaan vapaasti paikasta toiseen. Poliittisella tasolla ajateltiin, että internet on demokraattinen ja tasavertainen projekti.
Kun kelataan nykyhetkeen, huomataan, että internetin todellisuus on osoittautunut toisenlaiseksi.
”Voisi sanoa, että olemme tipahtaneet surffilaudan päältä virtaan sisälle ja kaikki feedit vyöryvät ylitse kaoottisesti ja musertavat psyyken. Poliittisesti ajateltuna netin rihmastomaisuus päätyi suuryritysten haltuun. Enää kukaan ei surffaa netissä, vaan kaikki esittelevät lähinnä CV:tään.”
Tänä vuonna julkaistu Römaani tuo sosiaalisen median ja internetin mielenmaiseman kirjan kansien sisään. Siinä kuvataan internetin ja sosiaalisen median vaikutusta ihmiseen tässä ajassa.
Mutta miksi Purokuru halusi käsitellä näitä asioita juuri romaanin kautta?
”Luin vastikään tutkimuksesta, jonka mukaan ihmisten mielialaan vaikuttaa se, miten paljon akkua on jäljellä. Kun älypuhelimet ja some ovat niin kiinni psyykessämme, on outoa, miten vähän niistä on kirjoitettu suomalaisessa kirjallisuudessa.”
Purokuru kuvaa romaania kirjallisuudenlajina oudoksi muumioksi menneisyydestä. Realistisen romaanin perusrakenne muotoutui jo 1800-luvulla sellaiseksi, millainen se edelleen on. Purokurun mukaan suuri osa suomalaisesta romaanikirjallisuudesta edustaa vieläkin realismin traditiota. Maailma on kuitenkin muuttunut realistisen romaanin syntyajoista, ja sen pitäisi näkyä myös kirjallisuudessa.
”Vanha kokemusmaailma on kadonnut. Nyt meillä on sirpaleinen työelämä, kaoottiset sisältövirrat ja kauhea leikkausnopeus arkielämässä. Mikään tästä ei kuitenkaan näy meidän romaanikirjallisuudessamme.”
Kirjailija David Shields kirjoittaa teoksessaan Reality Hunger siitä, kuinka fiktion mahdollisuudet kuvata todellisuutta ovat rajalliset, koska elämä ei todellisuudessa asetu kerronnallisiin linjoihin. Siksi omaelämäkerrallisia, noloja ja intiimejä asioita täytyy kuvata fragmenttien kautta.
Shieldsin ajatukset resonoivat Purokurussa ja vaikuttivat Römaanin muotoon. Kirja pitää sisällään esimerkiksi chat-keskusteluita, kuvia ja yllättäviä typografisia ratkaisuja. Purokuru on hyödyntänyt muun muassa omia puheenvuorojaan erilaisissa chateissä ja käyttänyt niitä suoraan romaanissaan.
Kun yrittää etsiä samanlaisia suomalaisia teoksia, mieleen tulee lähinnä Harry Salmenniemen runoteos Texas, sakset ja Johannes Ekholmin romaani Rakkaus niinku. Purokurun mukaan nämä kaksi teosta ovat olleet selkeitä viitepisteitä, mutta tämä kertoo lähinnä siitä, miten vähän somesta inspiraationsa ottanutta kirjallisuutta on Suomessa tehty.
"Melkein kaikki ihmiset tekevät päivittäin itse autofiktiota omasta elämästään sosiaaliseen mediaan.”
Römaanin on päähenkilö nimeltään Pontus Purokuru ja häntä kutsutaan romaanissa ironisesti valekirjailijaksi. Hahmo on Purokurun omien sanojen mukaan kärjistetty versio hänestä itsestään. Kirjallisuutta, jossa kirjoittajan todellinen hahmo sekoittuu fiktiiviseen maailmaan, on totuttu kutsumaan autofiktioksi. Purokuru suhtautuu autofiktion käsitteeseen varauksella, mutta ymmärtää hyvin, miksi se on nykyään niin suosittu. Vastaus löytyy jälleen sosiaalisesta mediasta.
”Tuntuu että autofiktiosta puhutaan niin paljon, koska se vastaa niin hyvin ihmisten arkea:
melkein kaikki ihmiset tekevät päivittäin itse autofiktiota omasta elämästään sosiaaliseen mediaan.”
Kulttuurin kenttä ei ole ainoa yhteiskunnan osa-alue, joka on herännyt viiveellä sosiaaliseen mediaan. Purokurun mukaan somen logiikka on avautunut viiveellä myös perinteisille poliittisille toimijoille. Tämän seurauksena uudet poliittiset liikkeet ovat päässeet käyttämään tilannetta hyväkseen.
”Jos katsoo vaikkapa sitä, miten Perussuomalaiset ja sitä edeltävät liikkeet, kuten Suomen Sisu, ovat käyttäneet nettiä ja somea hyväkseen, on toiminta ollut todella taitavaa ja nopeaa. Se on muuttanut Suomen koko poliittisen asetelman.”
Purokuru näkeekin linkin suurten sosiaalisen median yhtiöiden, kuten Facebookin, kasvamisen ja äärioikeiston somenousun välillä. Somen logiikka ruokkii vihan ilmapiiriä, josta populistiset liikkeet hyötyvät.
Työelämän muutos on toinen pilalla oleva asia ja yksi Purokurun lempiaiheista. Kun työ on muuttunut yhä enemmän tieto- ja palvelutyöksi, on ihmisen omasta persoonasta tullut yksi työkalu muiden joukossa ja työsuhteista yhä joustavampia niin hyvässä kuin pahassa.
”Työ on levinnyt ulos työsuhteista, ja nykyään jokainen on oman elämänsä mikroyrittäjä somessa.”
Piirteet leviävät Purokurun mukaan työelämästä muillekin elämän osa-alueille. Itsensä markkinointi ja persoonan tuotteistaminen koskettaa yhä nuorempia.
”Esimerkiksi kirjamessuilla moni lukiolainen tuli sanomaan minulle, että Römaani kuvaa tunnetasolla tarkasti kokemusta siitä, kun on sosiaalisessa mediassa.”
Työn muutos näkyy myös Purokurun omassa arjessa jatkuvasti. Kun rahat tulevat apurahoista, hajanaisista työkeikoista ja sosiaaliturvasta, on elämä hyvin epävarmaa.
Purokurun mukaan uudenlaisesta työelämästä puhuttaessa ollaan taipuvaisia korostamaan sen huonoja puolia.
”Puhe työn murroksesta ja prekarisaatiosta on nähty julkisuudessa negatiivisena valituksena, jossa nuorempi sukupolvi valittaa siitä, että heillä ei ole vakituisia työsuhteita ja vanhat työsuhteet ja instituutiot romahtavat.”
Prekarisaatiolla tarkoitetaan yhteiskunnallisen muutoksen lisäämää työn ja toimeentulon epävarmuutta.
Työn murros ei Purokurun mielestä ole kuitenkaan vain negatiivinen asia. Nyt ihmiset voivat muodostaa työuriansa vapaammin omien mielenkiinnon kohteidensa mukaan, eikä samaan työnantajaan tarvitse sitoutua loppuiäkseen.
”Jos haluamme korostaa hyviä puolia, meidän täytyy tehdä se esimerkiksi työn vähentämisellä, perustulolla ja automatisoinnilla.”
Viime aikoina Purokuru on ollut mukana Työstäkieltäytyjäliiton toiminnassa. Aktivistien muodostaman ryhmän mukaan palkkatyö on nykyään entistä enemmän tapa kontrolloida ihmisten ajankäyttöä ja käyttäytymistä. Konkreettinen lähtölaukaus liikkeelle oli aktiivimallin vastustaminen. Ryhmä ei vastustanut vain Juha Sipilän hallitusta, vaan myös ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:ta. Ammattiliitot ajoivat Työstäkieltäytyjäliiton mielestä vain erilaisia aktivointikeinoja, eivätkä näin olleet todella työntekijöiden ja työttömien puolella.
"Työ on levinnyt ulos työsuhteista, ja nykyään jokainen on oman elämänsä mikroyrittäjä somessa."
Ryhmä on julkaissut kirjan ja pamfletin, joita on ollut tekemässä joukko muun muassa aktivisteja, kirjailijoita ja teatteriväkeä. Kaikkia yhdistää käsitys työn ongelmista.
”Yleinen tähän aikaan liittyvä kokemus on, että työtä tehdään liikaa. Se myös tuottaa maailmaan huonoja asioita, kuten saasteita, minkä lisäksi se uuvuttaa ja ahdistaa ihmisiä.”
Ilmastonmuutoksen, masennuksen ja ahdistuksen aikakaudella työnteon vähentäminen olisi Purokurun mielestä selkeä vastaus aikamme ongelmiin.
Tulevaisuus on peruttu. Näin Purokuru väittää Täysin automatisoidussa avaruushomoluksuskommunismissa. Hän viittaa kulttuuriteoreetikko Mark Fisherin ajatukseen kapitalistisesta realismista: kun kapitalismi lävistää elämän kaikki osa-alueet, muuttuu toisenlaisen yhteiskunnan ajatteleminen mahdottomaksi.
Purokurun mukaan poliittisen mielikuvituksen puutteesta johtuen yhteiskunnallisiin kriiseihin ei kyetä keksimään ratkaisuja. Siinä missä 1900-luvun loppupuolta määrittivät hyvinvointivaltion rakentaminen ja usko tulevaan, ollaan 2010-luvulla tyytyväisiä siihen, jos edes nykyinen hyvinvointi saadaan turvattua.
Purokuru kuvaa vallitsevaa tilannetta talouskriisin ja ympäristötuhon pitkittyneeksi tuplatyrmäykseksi.
”Tuntuu, että olemme umpikujassa, jossa vanhemmalla sukupolvella ei ole mitään luvattavaa. Yhtäältä toimeentulo ja elämä vaikuttaa hankalalta ja laajemmassa mielessä elämänmuodoltamme on kadonnut pohja pois ilmastonmuutoksen vuoksi.”
Seurauksena on Purokurun mukaan kaikkialle levinnyt ahdistus. Se on kolmas asia, joka nykyajassa on pilalla ja kokoaa kaiken edellä mainitun yhteen: työelämä ahdistaa, sosiaalinen media ahdistaa, ilmastonmuutos ahdistaa.
Yhteys yhteiskunnallisten muutosten ja ahdistuksen välillä on Purokurun mukaan ilmiselvä.
”Ahdistus on yksilön sisään imetty yhteiskunnallinen tila. Se on varmasti jaetuimpia kokemuksia, joita meillä on.”
Häntä häiritsee se, että ainoa tapa vastata yhteiskunnallisiin ongelmiin on niukkuuden ja kärsimyksen kautta, eikä poliittinen mielikuvitus yllä laajemmalle.
”Kertoo mielikuvituksen köyhyydestä, että esimerkiksi Suomessa näkyvin ilmastotoimi on se, että keskiluokka vaatii itselleen minimaalista lentoveroa.”
Purokuru ymmärtää hyvin, ettei ihmisiä kiinnosta toimia asioiden muuttumisen eteen, jos ainoa tavoite on torjua katastrofi kurjistamalla omaa elämäänsä.
Mikä sitten toimisi?
”Jos politiikan tavoitteena olisi saada enemmän omaa ja yhteistä aikaa, mielekkäämpi elämä tai uusia etuja, ehkä poliittinen toiminta sitten innostaisi.”