Flippereillä on ollut historiansa aikana useita vastoinkäymisiä. Peleistä säädettiin kieltolaki Amerikassa, Suomessa valtiolla oli yksinoikeus viihdelaitteisiin ja flipperit katosivat melkein kokonaan 2000-luvun alussa. Nykyisin harrastus on näyttänyt elpymisen merkkejä ja pelattavia koneita löytyy jälleen julkisista paikoista.
Ilmiö
Tästä näystä flipperi tunnistetaan. Pelaaja lyö palloa meloilla ja pyrkii pitämään kuulan pelissä. Kuvan flipperi on White Water (1993). KUVA: Oskari Valtonen
Oskari Valtonen
Oskari Valtonen
Teräskuula on halkaisijaltaan 27 millimetriä ja painaa 80 grammaa.
Pelivalmistajat ovat rakentaneet tällaiselle kuulalle sadoittain pelikenttiä ja tuhansittain esteitä. Pelaaminen ja pallon katseleminen on sukupolvikokemus. Niin kauan kuin kuula on ollut olemassa, se on flipperin kentällä tuottanut pelaajilleen iloa ja surua.
Jyväskyläläinen Panu Oksala seuraa vierivän kuulan liikettä Musta Kynnys -baarissa. Flipperin takataulussa komeilee nimi Total Nuclear Annihilation – siis Totaalinen ydintuho. Peli on Spooky Pinballin valmistama.
Oksala saavuttaa pelissä tilanteen, jossa pelikentällä on samanaikaisesti kolme palloa. Yksi niistä karkaa nopeasti ulos kentältä. Oksala tarvitsisi vielä yhden onnistuneen osuman, jotta saisi kerättyä pelissä suuren pistepalkinnon. Loput kaksi palloa sinkoilevat ja ajautuvat nekin molemmat ulos kentältä. Pisteiden keruu epäonnistuu. Harmistumisen näkee Oksalan kasvoilta.
Vierivä kuula on kaikille yhtä ankara. Pelin lopussa se voittaa aina.
Jos tätä harrastusta pitäisi kuvata yhdellä sanalla, mikä se olisi?
"Varmaan hulluus."
Gangsterikaupungin kasvatti
Flipperit ovat 1930-luvun suuren laman lapsia.
Vuonna 1931 Amerikassa alettiin tuottaa ensimmäisiä kolikoilla pelattavia flippereitä, jotka osa kansalaisista näki jopa uhkana yhteiskunnalle. Koulut ja kirkot katsoivat, että pelit romuttavat lasten moraalikäsityksen ja ajavat nämä lintsaamaan koulusta sekä varastamaan kolikoita. Flippereitä oli tehty ennenkin, mutta nyt pelattiin rahalla.
Ensimmäiset flipperit olivat käytännössä fortunoita, joissa oli mukana alkeellisia sähkötoimintoja. Kuula laitettiin vierimään kaltevalle pelilaudalle, joka oli täynnä erilaisia esteitä, kuten esimerkiksi nauloja. Sana pinball juontuu käytännössä sanoista pin = naula ja ball = pallo.
Pelin lopputulos ja pallon liikkuminen pelikentällä oli epävarmaa, eikä metallikuulan vierimiseen ei voinut vaikuttaa kuin peliä tönimällä. Flippereiden parissa uhkapelattiin ja pelisuorituksista jaettiin myös palkintoja.
Valtaosa flippereistä valmistettiin Chicagossa, joka yhdistettiin Amerikan kaupungeista vahvimmin järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Maailman tunnetuimmat flipperivalmistajat ovat peräisin tästä kaupungista. Gottlieb perustettiin vuonna 1927, Bally vuonna 1932 ja Williams vuonna 1943.
Etenkin New Yorkin kaupungin pormestari Fiorello LaGuardia oli pelejä vastaan. Vuonna 1942 New Yorkin kaupunginvaltuusto kielsi LaGuardian johdolla flipperit julkisissa paikoissa kaupungin alueella.
Poliisit päätyivät tekemään lukemattomia ratsioita ja koneita moukaroitiin säpäleiksi näyttävyyden vuoksi. Ensimmäisen päivän aikana New Yorkissa takavarikoitiin peräti yli 2000 flipperiä. Määrä on valtaisa, ja sen on uskottu olevan jopa viidesosa kaupungin kaikista flippereistä.
Toisen maailmansodan riehuessa LaGuardia ja viranomaiset katsoivat flippereiden vievän myös kallisarvoisia resursseja asetuotannolta. Pelien valmistamiseen käytettiin kuparia, nikkeliä ja alumiinia, joita tarvittiin kipeästi muualla.
Takavarikoituja pelejä riisuttiin materiaaleista, joita kuljetettiin runsain määrin ammustehtaille. Viranomaiset upottivat riisuttuja koneita Long Island Soundin salmeen ja East Riverin vesiväylään.
Pian New Yorkin esimerkkiä pelikiellossa seurasivat Chicago, Los Angeles, New Orleans ja Milwaukee. Koneet ajettiin alakulttuurin pelivälineiksi. Flipperit pysyivät piilossa suuren yleisön silmistä ja niiden maine säilyi muuttumattomana seuraavien vuosikymmenten ajan.
Ensimmäiset flipperit olivat käytännössä fortunoita. Kuva on ranskalaisesta pelimuseosta. KUVA: Pierre André, Wikimedia commons
Pierre André, Wikimedia commons
Taitopeli vai tuuria?
Panu Oksala, 34, aloitti aktiivisen pelaamisen kolme vuotta sitten Mustan Kynnyksen flippereiden kautta. Anniskeluravintolana Kynnys on tyypillinen esimerkki pelipaikasta Suomessa.
"Siellä oli kavereitani, jotka pelasivat flipperiä. Sen sosiaalisen ryhmän kautta sitten innostuin itsekin. Sosiaalisuus on ollut tärkeä osa pelaamista kaveripiirillemme", hän sanoo.
Jyväskylässä on kymmenkunta aktiivista pelaajaa, jotka tapaavat toisiaan viikoittain. Pelaamiseen on perustettu omat somekanavatkin. Sekä Whatsapissa että Jyväskylän flipperistit -Facebook-ryhmässä jaetaan päivityksiä pelikokemuksista ja keskustellaan kilpailuista ja alueen peleistä.
Oksala on pelannut erilaisia videopelejä viisivuotiaasta lähtien. Flippereissä häntä viehättää eniten pelien mekaanisuus.
"Ne eivät ole virtuaalisia. Jos niitä verrataan tietokonepeleihin, ne toimivat fysiikan lakien mukaisesti."
Moni flippereistä tietämätön mieltää ne tuuripeliksi, mutta tosiasiassa näin ei ole. Palloa ohjataan meloilla, joita pelaaja kontrolloi napeista. Melat toimivat kuin jääkiekkomailat. Pallo lyödään niillä tiettyihin kohteisiin, jotta pelissä saavutetaan erilaisia tavoitteita ja pisteitä.
Flipperiä ensimmäistä kertaa pelaavat pyrkivät usein vain pitämään pallon mahdollisimman kauan pelikentällä, kun taas kokeneet pelaajat tietävät tarkasti, mitä tehdä ja minne pallo pitäisi lyödä.
"Mitä enemmän peliin pääsee sisään, sitä enemmän tajuaa, että tämähän on taitoa. Eihän tässä ole tuurilla juurikaan tekemistä."
Uudemmat flipperit sisältävät usein monimutkaiset säännöt ja tarinan, joka huipentuu wizard-moodiin eli niin kutsuttuun taitajien loppuhuipennukseen tai viimeiseen tehtävään. Usean flipperin voi pelata jopa läpi.
Flipperinpeluusta järjestetään aktiivisesti kilpailuja niin Suomessa kuin maailmallakin. Pelaamisessa korostuvat useat taidot, kuten pallon haltuun ottaminen ja kontrollipelaaminen.
"Kaikista tärkeintä on osua. Jos osut joka lyönnillä, sinulla ei ole ikinä mitään ongelmia. Mutta kukaan ei pysty lyömään sataprosenttisesti", Oksala sanoo.
Muita tärkeitä pelitaitoja ovat pelikoneen töniminen ja peliäly. Tönimisellä estetään pallon päätymistä pois pelikentältä, kun peliäly taas tarkoittaa sääntöjen tietämystä. Jokaisen flipperin säännöt täytyy osata, jos aikoo kilpailla.
"Mitä enemmän peliin pääsee sisään, sitä enemmän tajuaa, että tämähän on taitoa."
"Et voi pärjätä, jos et tunne sääntöjä. Se on kylmä fakta."
Kisapelaamisesta Oksalalla on kokemusta nyt vuoden verran. Hän kilpaili ensimmäisen kerran Oriveden Pelihelvetti -pelihallissa järjestetyssä turnauksessa. Pelihelvetti on Jyväskylää lähin pelihalli.
"Jos pelaa, joutuu matkustamaan."
Aikansa kisailtuaan Oksalalle syntyi ajatus, että kotiin pitää saada oma flipperi. Ensimmäiseksi koneeksi valikoitui japanilaislähtöisen Data Eastin 1992 valmistama Lethal Weapon 3, eli Tappava ase 3. Hintaa pelillä oli 2 100 euroa.
Flipperi on tyypillisesti noin kaksi metriä korkea, puolitoista metriä pitkä ja reilusti yli puoli metriä leveä kone. Painoa laitteella on 120 kiloa tai enemmän. Oksala sijoitti pelin lämpimään varastohuoneeseen, sillä avovaimo ei suostunut ottamaan konetta sisälle taloon.
"Joka päivä ei voi olla baarissa pelaamassa. On helpompi kävellä kymmenen metriä kuin mennä keskustaan pelaamaan."
Oksala osallistui tänä vuonna EM-kisoihin Tanskassa ja SM-kisoihin Lempäälässä. Hän opetteli kilpailuja varten valtavasti koneiden sääntöjä ja katsoi viikoittain useita tunteja pelivideoita YouTubesta. Myös pelaaminen oli tärkeä osa harjoittelua.
"Minulla on sellainen pieni vihko, johon kirjaan ylös aina strategian koneesta, miten sitä kannattaa pelata", hän toteaa.
Kaluttuaan kotona Lethal Weapon -flipperinsä läpi Oksala halusi kerryttää taitojaan ja ostaa seuraavaksi profiililtaan haastavamman koneen. Pian kotona oli toinenkin flipperi vanhan vieressä: Sternin RollerCoaster Tycoon vuodelta 2002. Tällä pelillä hintaa oli 2 200 euroa.
"Kisapelaamista pitää harjoitella vielä lisää, että pääsisi sinne ehkä top viiteenkymmeneen Suomen listassa. Siellä on jo aika kovia pelaajia", hän kertoo.
Kesällä hän myi Lethal Weaponin eteenpäin. Syksyllä hän laittoi RollerCoaster Tycoonin myyntiin. Koneiden läpipelaaminen ja kierrättäminen kiinnostaa Oksalaa.
"Se on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Myyntiajat ovat aika pitkiä, jos hinnasta ei halua tinkiä. Ja vaihdot eivät ole kovin suuressa suosiossa."
Jyväskyläläinen Panu Oksala ajautui flipperiharrastukseen Mustan Kynnyksen pelien kautta. KUVA: Oskari Valtonen
Oskari Valtonen
Flipperin pelastanut osuma
Yksi mies on flippereiden kannalta kenties tärkeämpi kuin kukaan muu: amerikkalainen Roger Sharpe. Häntä pidetään flippereiden pelastajana ja hän on edelleen aktiivinen vaikuttaja lajin saralla.
Koska Yhdysvalloissa 1940-luvulla säädetyt lait estivät flipperinpeluun vain tietyissä osavaltioissa, ahdinko ei estänyt pelien kehitystä.
Ensimmäinen varsinainen oikea flipperi oli Gottliebin valmistama Humpty Dumpty eli Tyyris tyllerö vuodelta 1947. Peli mullisti koko flipperiskenen esittelemällä palloa ohjaavat ikoniset melat. Flippereiden toinen sukupolvi syntyi. Melat osoittautuivat pelaajien keskuudessa suosituiksi ja 1950-luvun puoliväliin mennessä fortunamaisten flippereiden aika oli jäänyt taakse.
Pelisuunnittelija Harry Mabs keksi melat vahingossa suunnitellessaan Baseball-kolikkopeliä. Humpty Dumptyssa ne oli vielä sijoitettu pelikentän sivuille ja ”väärin päin”. Ennen pitkää melojen sijainti vakiintui pelikentän alaosaan.
1970-luvulla suhtautuminen flipperiä kohtaan hiljalleen muuttui. Peli oli kehittynyt valtavasti siitä, mitä se oli 1930-luvulla. Kalifornian korkein oikeus linjasi vuonna 1974, että kyseessä on tuuripelin sijaan taitopeli. Kieltolaki flippereitä kohtaan Los Angelesissa päättyi.
New Yorkissa vastustus peliä kohtaan edelleen jatkui. Kaupunki oli kuitenkin ajautunut taloudelliseen kriisiin ja kaipasi uusia tulonlähteitä. Kysymys flippereiden kiellon kumoamisesta tuli ajankohtaiseksi 1976.
Samoihin aikoihin Roger Sharpe muutti collegen jälkeen New Yorkiin ja toimi aloittelevana journalistina. Hän oli tuolloin myös yksi maailman parhaista flipperinpelaajista. Sharpe kirjoitti flippereistä juttuja lehtiin. Ne kiinnittivät viihde- ja musiikkioperaattoreiden yhdistyksen, Amusement & Music Operators Associationin, huomion.
Yhdistys halusi kumota 35 vuotta vanhan lain. Sharpeen otettiin yhteyttä ja häneltä kysyttiin, todistaisiko hän oikeudessa flippereiden olevan taitopeli. 28-vuotias mies oli heti mukana.
Sharpelle järjestettiin kaksi flipperiä oikeussaliin Manhattanilla. Median edustajat ja virkamiehet kerääntyivät pelien ympärille Sharpen aloittaessa pelisuorituksensa.
Ensin hän demonstroi pallon tähtäämistä flipperin meloilla, mutta se ei vielä vakuuttanut katsojia tarpeeksi. Sharpe päätti ennustaa saavansa pallon kulkemaan tietystä väylästä pelikentällä pallon laukaisijan avulla.
Osuman epäonnistumiseen oli suurempi mahdollisuus kuin sen onnistumiseen. Sharpe viritti ampujan ja lähetti pallon pelikentälle vierimään. Pallon reitti oli tismalleen se, mitä Sharpe ennusti. Tämä vakuutti valtuuston, joka päätti kumota pelien kiellon. Chicago seurasi pian New Yorkin perässä.
Tämä osuma pelasti flipperit. Toistaiseksi.
Kolme sukupolvea pelaajia Malmössä vuonna 1989. KUVA: Jonn Leffman, Wikimedia commons
Jonn Leffman, Wikimedia commons
Rayn monopoliasema
Flipperit yleistyivät Suomessa 1960-luvun aikana. 1970-luvulla pelejä oli jo joka baarissa, kuppilassa ja huoltoasemalla. Pääkaupunkiseudulla asuva flipperiharrastaja Antti Peltonen pitää itse juuri 1970-lukua flippereiden kulta-aikana Suomessa.
"Baarissa oli pajatso, jukebox ja flipperi. Sellaista oli Suomen viihdetarjonta sillä hetkellä."
Peltonen on harrastanut flippereitä jo lähes kolmekymmentä vuotta. Hän hankki ensimmäisen flipperinsä vuonna 1991. Peli oli Gottliebin Sinbad vuodelta 1978. Nykyisin Peltonen omistaa kolmisenkymmentä peliä, jotka hän on mahduttanut vuokraamaansa kompaktiin kellaritilaan.
"Tähän on lähdetty, niin miksi sitä lopettaakaan. Ajattelin, että ostapa kokeeksi ensimmäinen flipperi ja katso, mitä käy. Kaikki tilat tämä täyttää", hän sanoo.
Peltosen ensimmäinen muisto flippereistä on 1960–1970-luvun taitteesta. Äidillä oli Helsingin Ullanlinnassa kahvibaari, jonka nurkassa seisoi flipperi. Lapsena Peltonen ei ymmärtänyt peliä kunnolla, mutta ylettyi näkemään lasin yläpuolelle ja pystyi laittamaan rahan reiästä sisään. Se oli pääasia.
"Sinne sai laittaa sen 50 penniä per viikko vai kuinka vähän se nyt oli, mutta missään tapauksessa ei joka päivä."
Flipperien saapumisesta Suomeen on säilynyt vähän tietoa. Koska Peltonen on harrastanut lajia pitkään, hän tuntee suhteellisen hyvin flipperin historiaa maassa, mutta kaikkia tarkkoja tietoja hänkään ei tiedä. Peltonen kuitenkin arvelee, että yksityiset pelialalla toimineet yrittäjät olivat ensimmäisiä tahoja, jotka aikoinaan toivat flipperit Suomeen. Ajallisesti tämä on tapahtunut mahdollisesti 1960-luvun alussa tai 1950-luvun loppupuolella.
"Kuka se ensimmäinen sitten on ollut, se on hyvin vaikea sanoa. Ne ukot ovat jo haudassa, keneltä kysyä."
Flippereillä meni Suomessa hyvin vuoteen 1976 asti. Silloin valtio päätti puuttua peliin. Eduskunta sääti lain ajanvieteautomaateista ja sen nojalla annetun asetuksen, jonka mukaan Raha-automaattiyhdistys Ray:llä oli yksinoikeus näihin laitteisiin.
Lain myötä julkisissa paikoissa olleet flipperit siirtyivät valtiolle. Yksityishenkilöt eivät saaneet enää jatkaa flippereiden operaattoritoimintaa. Vain huvipuistot ja tivolit jätettiin lain ulkopuolelle.
"Se oli ihan kuolinisku alalle", Peltonen sanoo.
Lainsäätäjien perustelut laille olivat seuraavat: ”Ihmisten pelihaluun perustuvaa tulonhankintaa tulee rajoittaa ja sallia se vain yleishyödyllisiin tarkoituksiin.”
Suomen Automaattivuokraajat ry nostivat mekkalan. Lakiin kirjattiin ehto, että valtio maksaa yksityistahoille laitteista niiden varsinaisen arvon lisäksi menetetyn liikearvon. Lain viiden vuoden siirtymäajan päätteeksi Ray oli lunastanut kaikki lain soveltamispiiriin kuuluneet yksityiset flipperit varaosineen ja työkaluineen.
Lain voimaantulon jälkeen Ray päätti, mitä koneita Suomeen ostettiin. Hankitut pelit olivat valtion hyviksi havaitsemia malleja. Niihin lukeutui esimerkiksi Gottliebin valmistamia pelejä.
"Ne olivat yksinkertaisia pelejä. Toisaalta hyvä puoli oli se, että mikään ei mennyt rikki, kun ei niissä ollut yhtään mitään, mikä olisi voinut rikki mennäkään", Peltonen sanoo.
Kaiken lisäksi laki kielsi vanhojen pelien myymisen yksityishenkilöille Suomessa. Ulkomaille pelejä sai kuitenkin myydä. Kun uusia laitteita tilattiin lisää Suomeen, Ray tuhosi ja romutti samalla omia vanhoja laitteitaan. Vain joitain koneita säilyi.
Ajanvieteautomaattien toimintaa ei ole tiettävästi harjoitettu yksinoikeudella missään muualla paitsi Suomessa.
Peltosen mukaan yksityiset operaattorit olivat aiemmin maksaneet baareille kohtuullista sijoituspaikkakorvausta, mikä oli jopa 50 prosenttia kassasta. Uuden lain myötä Ray päätti, että maksaa saman verran sijoituskorvausta, mitä rahapeleistä maksettiin: 16 prosenttia.
"Siis ihan häviävän vähän. Sitä kautta sitten ei kenenkään kannattanut katsella flipperiä nurkissaan. Sillä lailla ne hävisivät."
Antti Peltosen kokoelmassa on kaikkinensa kolmisenkymmentä flipperiä. KUVA: Antti Peltonen
Antti Peltonen
Flippereiden suurin pullonkaula
Laki oli vasta yksi syy flippereiden häviämiseen. Toinen syy oli se, että 1970–1980-luvun taitteessa ilmestyivät kolikoilla pelattavat videopelit. Ne olivat pahin flippereiden kilpailija maailmanlaajuisesti.
Näiden arcade-tyyppisten videopelien yleistyttyä pelipaikoissa oli entistä enemmän laitteita, mihin laittaa rahaa. Videopelit veivät vähemmän tilaa. Kilpailu koveni.
"Videopeleissä oli se hyvä puoli, että niitä ei tarvinnut juurikaan huoltaa. Ainut huoltotoimenpide oli käydä tyhjentämässä kassa, kun taas flipperiä täytyy rassata kaiken aikaa", Peltonen sanoo.
1970–1980-lukujen vaihteessa Suomeen ilmestyivät myös hedelmäpelit. 1980-luvulla kolikoilla pelattavat uhkapelit lisääntyivät. Esimerkiksi Rayn pokeri ilmestyi vuonna 1986. Rahapelit tuottivat voittoja pelaajille, flipperit eivät.
1990-luvulla pelivaihtoehdoiksi tulivat vielä kotikonsolit, jotka uhkasivat pelihalleja. Se alkoi olla jo liikaa flipperivalmistajille. Kotipelaamisen laatu parani jatkuvasti. Flipperit jäivät jälkeen, vaikka olivat kehittyneet peleinä monimutkaisimmiksi kuin koskaan.
Vuonna 1995 Suomen EU-jäsenyys vaikutti viihdepelitoiminnan vapautumiseen. Suomessa voimaan tullut viihdelaitelaki kumosi vanhan lain ajanvieteautomaateista ja Ray:n monopoli flippereihin loppui.
Samalla kun yksityishenkilöt aloittivat jälleen flippereiden operoinnin, Ray siirsi ajanvieteautomaattitoimintansa tytäryhtiölleen Pelikalle. Lakimuutos tuli Suomen flippereiden kannalta kuitenkin todella myöhään.
1990-luvun puolivälin jälkeen flippereiden valmistaminen ei ollut enää kannattavaa. Suurimmat pelivalmistajat lopettivat yksi kerrallaan. Gottlieb heitti pyyhkeen kehään vuonna 1996. Williams oli pian markkinoilla käytännössä yksin.
Loppuaikana Williams kokeili vielä viimeistä yritystä flippereiden pelastamiseksi. Yritys suunnitteli pelialustan, joka yhdisteli videopeliä ja flipperiä keskenään. Pinball 2000 -pelejä valmistettiin vain kaksi, kunnes flipperitehdas Chicagossa suljettiin 1999. Williams jatkoi toimintaa kasinolaitepuolella.
Sega lopetti myös saman vuoden aikana. Sen johtajiin kuulunut Gary Stern osti flipperitehtaan itselleen, ja nimesi sen Stern Pinballiksi. Stern jäi pitkään koko maailman ainoaksi flippereiden valmistajaksi.
Flippereiden arvon pudotessa 1990-luvulla Pelika myi pelejään pois edullisesti.
"Itse tuli ostettua varmaan parikymmentä 90-luvun alun flipperiä sieltä", Peltonen kertoo.
Ylen Kevyet Mullat -podcastissa (2018) harrastajat arvioivat, että baareissa oli 2000-luvun alussa yhteensä noin 3000 flipperiä ja harrastajilla jokunen sata.
Vuonna 2001 Suomen huvipuistojen ja pelihallien flipperikantaa hallinnoinut toimitusjohtaja Jörgen Victorzon vahvisti Etelä-Suomen Sanomille, että koneiden määrä oli pudonnut viiden vuoden aikana 1700 laitteesta neljäänsataan.
2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli flippereiden suurin pullonkaula.
Käytöstä poistettuja flippereitä laivattiin jopa konteissa Amerikkaan, jossa ne kunnostettiin ja myytiin hyvällä hinnalla yksityishenkilöille.
"Niillä ei ollut käytännössä mitään arvoa. Jotkut sanovat, että viidelläsadalla markalla pystyi hakemaan aika uudehkoja koneita Pelikalta, kun he alasajoivat toimintaa", Oksala sanoo.
Pelivalmistajat tekivät flippereistä entistä näyttävämpiä 1990-luvulla. Kuvan peli on White Water (1993). KUVA: Oskari Valtonen
Oskari Valtonen
Uusi tuleminen
Tänä syksynä Panu Oksala osti Taru sormusten herrasta -flipperin. Sternin vuonna 2003 valmistama peli maksoi noin 4 500 euroa. Lord of the Ringsiä pidetään yhtenä vaikeimmista läpi pelattavista flippereistä.
"Hommasin sen syvien sääntöjen takia. Se on ehkä kotona miellyttävämpi kone, kuin kepeämpi RollerCoaster Tycoon", hän kertoo.
2010-luvulla flipperit alkoivat osoittaa elpymisen merkkejä. Harrastajat haalivat vuosikausia koneita itselleen ja flippereihin keskittyviä pelisaleja alkoi ilmestyä ympäri Suomea. Peltosen oma Extraball-pelihalli Helsingissä sai alkunsa vuonna 2013.
"Kyllä tämä tuntuu olevan suositumpaa kuin aikoihin. Hallissa riittää kävijöitä. Koneiden hinnat ovat oikeastaan nousseet jo sellaisiksi, että rupeaa hirvittämään. Alle kolmellatuhannella eurolla ei oikein saa minkäännäköistä peliä".
Harrastajilla on sadoittain koneita, mutta Peltosen mukaan kokonaismäärää on hyvin vaikea arvioida. Helsingin ja Tampereen seutu on erittäin aktiivista aluetta pelien ja harrastajien suhteen.
Oksalan mukaan nostalgia on tärkeä syy lajin elpymiselle. Harrastajamäärä on kasvamaan päin ja tietoisuus pelistä kasvaa. Porukkaan kuuluminen on ajanut uusia harrastajia mukaan.
Flipperivideopelit eivät tunnu täysin samalta kuin oikeat flipperit, koska fyysistä pelaamista ei voi emuloida täysin autenttisesti. Uusia flipperivalmistajia on ilmestynyt markkinoille Sternin seuraksi. Uusia pelejä tehdään koko ajan lisää vanhojen säilyneiden viereen.
"Hetken aikaa ei oikeastaan muita valmistajia ollut. Nythän niitä on vaikka mitä", Peltonen toteaa.
Ajanvietepelaamisen lisäksi kilpailujen määrä Suomessa on hiljalleen kasvanut. Suomessa järjestetään 10–15 kisaa vuosittain. SM-kisat palasivat vuonna 2017 yli 20 vuoden tauon jälkeen. Suomessa flipperinpeluuta harrastaa kilpailumielessä yli 50 pelaajaa.
Viime vuonna Suomessa järjestetyt EM-kisat olivat isoimmat, mitä Euroopassa oli koskaan pidetty. Osallistujia Suomesta yksinään oli 130 ja Ruotsistakin pelaajia oli saapunut lähes sata. Yhteensä kilpailijoita oli noin kolmesataa.
Suomen flipperiliigassa on jopa ongelmana, että pelaajia on liikaa. Oksalan mukaan tällaista tilannetta ei ollut ollenkaan kaksi vuotta sitten. Hän arvelee, että kolmen neljän vuoden päästä huippu flipperiharrastuksessa on saavutettu.
"Kyllähän tässä jossain vaiheessa piikki tulee ihan varmasti. Sitten alkaa laskusuhdanne, mutta missä vaiheessa."
Flippereiden tilanne ei vieläkään ole pysyvästi turvattu. Lajia ei juuri pidetä urheiluna ja Suomessa suuri osa peleistä sijaitsee paikoissa, jonne alaikäiset eivät pääse.
Flipperit ovat aina olleet rahankeräyslaitteita. Siksi ne ovat herättäneet keskustelua, ristiriitaisia tunteita ja kiistaa ympäri maailmaa. Koneet on tehty kiinnostavan näköisiksi juuri sen takia, että pelaaja ei voisi olla laittamatta rahaa luukusta sisään. Pelit ovat monellakin tapaa taideteoksia.
"Joku on joskus todennut, että pyörivä liike kiinnostaa hulluja", Peltonen kiteyttää.
Tänä vuonna Lempäälässä järjestettyihin flipperin SM-kisoihin osallistui yli sata kilpailijaa. KUVA: Oskari Valtonen
Oskari Valtonen
Juttua varten on haastateltu myös Suomen Automaattivuokraajat ry:n puheenjohtajaa Jarmo Sainiota. Lisäksi lähteinä on käytetty Marco Rossignolin kirjaa The Complete Pinball Book: Collecting the game and its History, Finlexiä, Kilpailu- ja kuluttajavirastoa sekä flippereistä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä juttuja.
Juttua muokattu 17.12.2019 kello 13.21. Täsmennetty sijoituspaikakorvauksen olleen jopa puolet kassasta ja Data Eastin olevan japanilaislähtöinen.