Opiskelija Enni Lukander ei ole pohtinut vielä liikaa työelämään siirtymistä. Yliopisto-opinnot ovat antaneet valmiuksia monipuolisiin tehtäviin. Tulevaisuuden työelämässä jännittää kuitenkin, riittääkö oma osaaminen nopeasti kehittyvässä työkulttuurissa.
Työelämä
Enni Lukander opiskelee neljättä vuotta Jyväskylän yliopistossa englannin kieltä. Valinnaisina opintoina hän on opiskellut myös journalistiikkaa. Lukander on ollut aina kiinnostunut kielistä, lukemisesta ja kirjoittamisesta. Lukander toivookin, että voisi tulevaisuudessa työskennellä mielekkäässä työssä, jossa olisi mahdollista yhdistellä omia mielenkiinnon kohteita. Kuvat: Tiina Purho
Tiina Purho
Tiina Purho
”Kun ei vielä tiedä, että mihin työllistyy niin osaako oikeasti tarpeelliset asiat, ja onko tarpeeksi hyvä”.
Kuten moni muukin yliopisto-opiskelija, pohtii Enni Lukander, 22, millaista osaamista tulevaisuuden työelämässä vaaditaan. Hän valmistuu pian kandidaatiksi englannin kieliasiantuntijana Jyväskylän yliopistossa.
Lukanderin opintoihin ei ole kuulunut pakollista työharjoittelujaksoa. Työelämään siirtymisessä mietityttääkin se, ettei oman alan tehtävistä ole syntynyt konkreettista mielikuvaa. Maisterin opintoihin suuntaavalla Lukanderilla työelämään on vielä muutama vuosi aikaa. Hän on kuitenkin jo pohtinut tulevaa työnhakua.
”Jännittää, kuinka vaikeaa työnhaku on, kun ei ole vielä alan kokemusta”.
Työ on tulevaisuudessa entistä kokonaisvaltaisempi osa ihmisten elämää.
”Vaikka urasta keskustellaan jo varhaisessa vaiheessa opintoja, ei se tarkoita, että oma suunta pitäisi lyödä lukkoon. Emmehän me koskaan tiedä tulevaisuutta”, sanoo työelämäasiantuntija Anu Ojala Jyväskylän yliopistosta.
Töissä on entistä kovempi kiire. Uudet innovaatiot ja työskentelytavat muovaavat toimiston arkea. Sähköpostit seuraavat kotisohvalle saakka.
Pääseekö edes eläkkeelle ikinä?
Ojalan mukaan pilvet eivät näytä aivan niin tummilta. Tulevaisuuden työelämä tulee olemaan monimuotoisempi, tasapuolisempi ja vastuullisempi.
“Näen, että voimme enemmän kuin koskaan aikaisemmin muotoilla omaa työelämäämme ja olla oman työelämäpolkumme omistajia”.
Töiden negatiiviset puolet ovat usein niitä, jotka puhuttavat työpaikan kahvihuoneissa ja mediassa. Työn merkittävää roolia hyvinvoinnin ja onnistumisen kokemusten tuottajana elämässä ei tulisi kuitenkaan Ojalan mukaan unohtaa.
”Haluaisin, että me pidempään työelämässä olleet miettisimme, että miten siitä puhumme”.
Enni Lukanderille työelämä tuntuu toistaiseksi vielä kaukaiselta. Hän kertoo kuitenkin, että yliopistossa työelämästä voitaisiin keskustella enemmänkin. ”Ei olisi niin iso mörkö”.
Tiina Purho
Työssä jaksamisen ongelmat ovat kasvaneet.
Kelan selvityksen mukaan mielenterveyden häiriöihin perustuvan sairauspäivärahan saajien määrä on kasvanut koronavuosina. Vuodesta 2016 lähtien saajien määrä on kasvanut yli 60 prosenttia. Yhtenä tekijänä on nähty työelämän kuormittavuuden lisääntyminen.
Ojalan mukaan työelämän epäkohdista on tärkeää puhua rehellisesti. Ongelmista keskusteleminen ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että niitä olisi nykymaailmassa enemmän.
”Ennen niistä ei ole ollut sopivaa puhua. Ongelmista keskusteleminen ei välttämättä tarkoita sitä, että työelämä olisi rikki vaan sitä, että haluamme aktiivisesti kehittää ja parantaa sitä”.
Ojalan mukaan jaksamisen ongelmat ovat lisääntyneet kaikilla kouluasteilla. Paineita yliopisto-opiskelijoille voi tuottaa erityisesti urasuunnitelmien miettiminen heti opintojen alkuvaiheessa.
”Tällä tavoitellaan sitä, että käsitys omasta osaamisesta, ja suunnitelma tulevaisuuden työelämäpolusta alkaisi vähitellen muotoa. Uran aikana tulee sekä onnenkantamoisia että epäonnen hetkiä. Tavoittelemme sitä, että yksilö ei olisi pelkästään ympäristön ja sattuman vietävissä, kun olisi hahmottunut jonkinlainen käsitys omista vahvuuksista ja kiinnostuksenkohteista”.
Enni Lukander on työskennellyt kesäisin palvelu- ja matkailualalla. Kokemuksista on jäänyt käteen yleisiä työelämätaitoja, kuten asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja. Kesätöissä on oppinut olemaan myös osana työyhteisöä.
Lukanderin mukaan omalla alalla vaaditut työelämätaidot ovat samoja, joita yliopistossa opitaan. Ryhmätyötaitojen lisäksi opinnoissa korostuu organisointitaitojen ja ajankäytön hallinnan harjoittelu. Töissä kohdatut uudet asiat on helpompaa oppia, kun on työstänyt erilaisia projekteja jo opintojen aikana.
”Kandissa ja kurssitöissä oppii suunnittelemaan omaa työskentelyään, jos vain haluaa. Opettelu on kuitenkin enimmäkseen opiskelijan omalla vastuulla”.
Vielä on kuitenkin vaikeaa sanoa, millaisesta osaamisesta on eniten hyötyä.
”Vaikka nyt ajattelisi, että osaa jo paljon niin todellisuudessa se tarvittu osaaminen voi olla erilaista”.
Yliopistossa opitaan paitsi alakohtaisia taitoja myös yleisiä työelämätaitoja. Opintojen aikana ymmärrys omasta asiantuntijuudesta kasvaa. Se auttaa myös työelämään siirtymisessä.
Tulevaisuudessa vaaditaan joustavuutta, itsensä ja muiden johtamisen taitoja, oppimiskykyä sekä ongelmanratkaisutaitoja. On omattava myös vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.
Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla täydellinen moniosaaja.
“Nämä ovat taitoja, joita jokaisen olisi jossain määrin hyvä hallita. Jos ei koe omaksi tiettyä osa-aluetta, kuten viestintää tai johtamista niin, työelämätaitojen hallinta ei tarkoita, että kaikkeen pitäisi erikoistua”
Opintojen aikana kartutetut taidot antavat rakennuspalikoita työelämään. Opiskelijoille omien taitojen tunnistaminen voi kuitenkin vielä olla vaikeaa.
”Opiskelijat keskustelevat usein taitekohdasta, jossa siirrytään opinnoista työelämään. Asiantuntijuuden kehitys on vielä aluillaan ja mietityttää, kantavatko siivet, kun kokemusta työelämästä ei vielä ole”.
Mira Perttula, rekrytointi- ja HR-päällikkö Jyväskylän Go On -henkilöstöpalveluyhtiöstä kertoo, että eri aloja tulee tulevaisuudessa yhdistämään työelämän muuttuva luonne.
”Yritykset haluavat kehittyä ja kasvaa, ja muutos heijastuu sitä kautta myös työntekijöihin”.
Työntekijältä odotetaankin kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin. Perttulan mukaan myös yrittäjähenkisyyttä arvostetaan, sillä urapolun suunnitteleminen on työntekijän vastuulla.
”Työelämässä tulisi olla oman elämänsä projektipäällikkö”.
Työnhakijaa arvioidaan työtehtävästä riippuen kokonaisuutena. Rekrytoinnissa huomioidaan hakijan työkokemus ja koulutus, mutta myös luonne ja motivaatio työtehtävään. Perttula kannustaa työnhaussa aktiivisuuteen, sillä kilpailu työpaikoista on suurta.
”Työnhaku kannattaa nähdä aktiivisena projektina, johon valmistautuu hyvin. Hakija voi myös lähettää esimerkiksi avoimia hakemuksia kiinnostaviin yrityksiin”.
Opiskelijan ei kuitenkaan kannata huolestua, mikäli työkokemusta ei vielä ole ehtinyt kertymään paljoa. Opintoihin liittyviä projekteja ja esimerkiksi seura- tai yhdistystoimintaa voi myös hyödyntää työkokemuksena.
Enni Lukander uskoo, että monet työelämätaidot opitaan vasta töissä, vaikka myös opinnot ovat valmistaneet työelämän varalle. ”Itse mielummin osaisin jo kaiken, mutta eihän se toimi niin”.
Tiina Purho
Monipuoliset opinnot ovat mahdollistaneet Enni Lukanderille laajat työllistymismahdollisuudet. Hän haaveileekin laaja-alaisista viestinnän työtehtävistä.
”Sisällöntuotantoa, kirjoittamista, somejuttuja, erilaisia mediatöitä ja kansainvälisyyttä”.
Tulevan uran varrella kaksi asiaa tuntuvat kuitenkin muita tärkeämmiltä. Työn tulee olla vaihtelevaa ja tarjota ajoittain myös haasteita. Lisäksi on merkityksellistä, että työpaikalla viihtyy, ja työkavereiden kesken vallitsee kunnioitus.
”Tykkään valitsemastani alasta paljon, ja tulen pitämään myös töistä. Haluan kuitenkin, että elämässä on muutakin, ja että tasapaino vapaa-ajan ja työn välillä olisi mahdollista löytää”.